جشن مبعث رسول مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبداله مورخ 26 فروردین در جهاد کشاورزی استان فارس همراه با قرائت کلام وحی و سخنرانی و مولودی خوانی برگزار گردید. در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین بحرانی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تبریک عید بزرگ مبعث رسول مکرم اسلام و دلیل و نگین انگشتری خلقت، گفت: انسان به عنوان اشرف مخلوقات عالم و گل سرسبد هستی زمانی انسانی شایسته است که دارای اخلاق و تربیت انسانی باشد. اگر انسان با همه عظمت از دایره ی تربیت و اخلاق بیرون رود موجود خطرناکی است که با بهره گیری از توانایی ها و هوش سرشار نه تنها خود و اطراف را نابود می کند بلکه می تواند زمینه ی همه ی فساد های عالم را فراهم سازد و در هر بعد از زندگی، بشر اسباب و وسایل تخریب و خرابی به بار آورد.

بحرانی اظهار داشت: انسان بدون اخلاق، آن هم خلق و خوی آسمانی، حیوانی است که با تدبیر، فتنه و تخریب می کند. لذا ارزش و تعالی انسان رسیدن به انسانیت و اخلاق الهی است که در گرو تربیت و شکوفایی استعداد های معنوی و آسمانی انسان است. این که قرآن تعبیر می کند انسان در شرایطی مثل حیوان است و بلکه پست تر همین جاست که از انسانیت بهره نگیرد و تربیت نشود. امروز نیز هرکس دانه ی جویی در اعمالی که انسان ها انجام میدهند تعقل کند به همین نتیجه می رسد که انسان هایی که متخلق به اخلاق آسمانی نیستند آن ها اصل و ریشه فساد در عالم و ریشه ی ظلم و ستم و بی اخلاقی در عالمند.

وی گفت: انسان اگر رها می شد و خداوند اراده برای تربیت او نمی کرد و پیامبران را نمی فرستاد و در دست آن ها کتاب آسمانی قرار نمی داد چیزی جز خوی حیوانی و خواسته های نفسانی از او باقی نمی ماند. امروز با همه ی این شرایط باز می بینیم دنیا دچار وحشی گری ها و خرد مردگی هایی است مبنای همه ظلم و ستم هاست. لذا خداوند می فرماید ما برای تربیت و تخلق به اخلاق انسانی و شکوفایی توانمندی ها، این پیامبر را سرمشق قرار دادیم. پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله هم شخصیتی است که نفس وجودش اسوه هست هم اوصاف و اخلاق و عمل او الگوست.

هر انسانی که می خواهد برگردد به تربیت آسمانی و الهی باید رفتار و کردار و اخلاق خود را با رفتار و سیره ی پیامبر بسنجد. همچنین خداوند منان از زمان خلقت او را به عنوان اسوه قرار داد و یکی از فرامین خدا در قرآن کریم این است که می فرماید آنچه که پیامبر برای شما می آورد را بگیرید و سرمشق زندگی خود قرار دهید و هیچ استثنایی قرار نداده است.

رسول خاتم به قرآن تشبیه شده است، اگر کسی به دنبال نمونه عینی می گردد باید به اخلاق آن حضرت مراجعه و بررسی کند. در عالم بالا وقتی خداوند اراده ی تنزل قرآن می کند نور واحدی را دو قسمت نموده که یکی قرآن و دیگری وجود و ساحت عظیم الشان پیامبر اسلام است. قرآن و پیامبر در زمان اراده ی خداوند نور واحد است، لذا قرآن کریم رفتار و کردار پیامبر است و پیامبر نمونه ی عملی و اخلاقی است که قرآن تبیین می نماید.

حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس

روابط عمومی حوزه