رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: جلسه چگونگی استقرار آزمایشگاه در ورودی میدان تره بار شیراز و چگونگی بررسی ورود محموله های تولیدات خام کشاورزی به منظور هویت سنجی تولید برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی غیاثی گفت: مکانیزه کردن ورود و خروج در میدان بزرگ شیراز جهت ردیابی محصولات خام کشاورزی، ایجاد آزمایشگاه در میدان مرکزی، ایجاد غرفه و بازارچه ای در سطح شهر جهت یکپارچه سازی و هماهنگی بین تولیدکنندگان محصولات گواهی شده و عرضه مستقیم این محصولات به مصرف کننده از مهمترین مصوبات این جلسه بود.

این مقام مسئول بیان کرد: موضوع امنیت غذایی و ایمنی غذایی که سنگ بنای یک جامعه توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت فکری، روانی و جسمی اعضای آن می باشد رسالتی حاکمیتی محسوب می شود و از اولویت بسیار بالایی در کلیه سطوح برنامه ‏ریزی و سیاست‏گذاری دولت ‏ها برخوردار می ‏باشد. امنیت غذایی به مفهوم دسترسی همیشگی تمام افراد جامعه به غذای کافی، سالم و مغذی برای برخورداری از یک زندگی سالم و پویا می ‏باشد.

وی در ادامه گفت: وقتی صحبت از امنیت غذایی می‏ شود بر هر دو بُعد کفایت و سلامت آن تاکید می ‏شود که دلیل این امر نیز اثبات نقش سلامت غذا بر سلامت جامعه و پیامدهای منفی متعدد آلودگی ‏های غذایی بر سلامت انسان و محیط است. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور  باید کلیه سازمان‌ها و نهادهای متولی با هم همکاری داشته باشند. تاکنون اقدامات متعددی در جهت دستیابی به امنیت غذایی توسط سازمان جهاد کشاورزی برنامه ریزی و به مرحله اجرا درآمده است که از اهم آن می توان به اقدامات مهم و موثر در زمینه ساماندهی شبکه توزیع سموم و همچنین شبکه مصرف سموم اشاره نمود و در تکمیل این زنجیره و نتیجه گیری بهتر از آن اقدامات، ساماندهی شبکه عرضه محصولات خام کشاورزی الزامی به نظر می رسد.

لازم به ذکر است این جلسه روز سه شنبه مورخ 1399/01/19 با حضور چوگان باز معاون محترم سازمان میادین شهرداری شیراز و زارع نماینده محترم شهرداری صدرا برگزار گردید.