رئیس سازمان امور اراضی کشور، شرایط احداث اتاق کارگری و نگهبانی در باغات را ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت امور اراضی فارس، در راستای تبصره 6 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، تعیین مساحت اتاق کارگری و نگهبانی برای باغات با توجه به عوامل موثر از جمله مساحت کل باغ، وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی از جهت واقع شدن در دشت ها و کوهپایه ها، نوع و میزان محصول، تامین منابع آبی و نحوه آبیاری، عرف محل و ضرورت حفاظت از باغ ها و با پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به کمیسیون تبصره یک ماده یک استان محول می گردد تا حسب مورد با درخواست متقاضی و تشخیص ضرورت تغییر کاربری توسط کمیسیون مذکور و با رعایت مقررات مربوطه و موارد ذیل اتخاذ تصمیم گردد:

1.موافقت کمیسیون و مجوز صادره برای کل مساحت باغ بوده و در صورت تفکیک بعدی باغ به کمتر از حد نصاب فنی و اقتصادی خارج از ضوابط و مقررات مربوط، مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

2.با توجه به اهمیت یکپارچه سازی در افزایش بهره وری، کمیسیون مجاز است به مالک یا مالکینی که نسبت به تجمیع اسناد مالکیت باغ های همجوار به میزان حد نصاب های فنی و اقتصادی شهرستان مربوطه و بالاتر اقدام نمایند. پس از ارائه سند مالکیت و تایید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان حداکثر تا میزان 5/2 برابر مساحت تعیین شده اتاق کارگری و نگهبانی برای عرصه باغ موضوع جدول مصوب کمیسیون تبصره یک ماده یک استان به عنوان تشویق در راستای ماده 3 قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و ماده 9 آیین نامه اجرایی آن موافقت نماید.

  1. به منظور نظارت و ارزیابی عملکرد کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون، جدول مذکور حداکثر در 5 سطح تعیین و ظرف مدت یکماه به سازمان امور اراضی کشور ارسال گردد.

در ادامه تصریح شده است که با توجه به بررسی و آسیب شناسی های به عمل آمده مشاهده می گردد بیشترین مجوزهای صادره در باغ های با مساحت کمتر از 5000 متر مربع صورت گرفته است که ادامه این روند موجب تفکیک و خرد شدن باغات و تبدیل آن ها به سکونتگاههای غیر رسمی خواهد شد. بنابراین حتی المقدور در زمان تنظیم جدول پیشنهادی، با لحاظ حداقل مساحت فوق، ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد گذشته آن استان نیز مد نظر قرار گرفته و در صدور این گونه مجوزها به نحوی اقذام شود که ضمن تامین نیاز واقعی باغداران، از صدور مجوز در مواردی که باغات به صورت غیر مجاز قطعه بندی، خرد یا تفکیک شده است، خودداری شود. ضمنا مساحت های کمتر از 1500 متر مربع قابل طرح در کمیسیون نخواهد بود.