معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ظرفیت بسیارخوبی در استان فارس برای تولید علوفه وجود دارد و توسعه این محصول نیازمند تحقیقات است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان افزود: در توسعه گیاهان علوفه ای در این استان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان فارس باید با برنامه ریزی مدون اقدام کند.

وی تصریح کرد: در تولید محصولات علوفه ای بایستی به تولید این گونه محصولات در استان های هم جوار نیز توجه نمود زیرا که گاهی اوقات ما یک محصول علوفه ای تولید می کنیم که در استان دیگر با هزینه کمتری تولید می شود که این مهم نیازمند دریافت برنامه ملی در این زمینه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: بایستی رویکردی که کشور در تولید محصولات علوفه ای از منابع داخلی دارد به طور کامل به اطلاع کلیه مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس رسانده شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بایستی نقاط ضعف و قوت ما در زمینه تولید محصولات علوفه ای و نیز تهیه بسته های تحقیقاتی، ترویجی و آموزشی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

پژمان در ادامه به اهمیت برگزاری نشست با اتحادیه دامداران و مرغداران اشاره کرد و تاکید کرد: بایستی برای گاوداری های صنعتی و سنتی در زمینه تولید محصولات علوفه ای برنامه داشته باشیم و به صورت اختصاصی نقطه نظرات آنان را در زمینه تولید محصولات مد نظر قرار دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این جلسه گفت: ما در تولید نهاده های دامی بایستی به جیره غذایی دام و طیور توجه ویژه ای داشته باشیم.

سید عبداله جزایری افزود: در این جیره غذایی باید آنالیز خوراکی هر کدام از این نهاده ها تهیه شده و انرژی متابولیسمی و مباحث دیگر ی که در این زمینه مهم  است مد نظر قرار گرفته شود.

وی تصریح کرد: ما در خصوص ارائه این مطالب به اتحادیه ها که نماینده دامداران و مرغداران هستند هیچ مشکلی نداریم اما می گوییم نباید این موضوع خیلی عجولانه و زود هنگام اتفاق بیفتد باید زمانی این را ارائه دهیم که مکان های تولید، کشاورزان تولیدکننده، نوع محصول با آنالیز خوراک آن و قیمت تمام شده آماده بوده و حداقل پیش بینی ها در این زمینه در یک جدول ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان مثال بایستی سطح زیر کشت و تولید تریتیکاله در شهرستان مرودشت مشخص باشد تا آنالیز خوراکی و قیمت تمام شده آن مشخص شود، خاطر نشان کرد: این معاونت نیز بر اساس اطلاعات داده شده توسط معاونت تولیدات گیاهی در زمینه تولید محصولات علوفه ای به اتحادیه دامداران اقدام و این اتحادیه نیز با اطلاعاتی که ما نیز در اختیار آن ها قرار داده ایم تا آن ها نسبت به تهیه خوراک دام اقدام شود.