همایش محققان معین استان فارس با موضوع بررسی راه کارهای بهبود اثر بخشی فعالیت محققان در حوزه مدیریت دانش با حضور قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، مدیران، کارشناسان و محققان معین بخش کشاورزی فارس در سالن مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برگزار شد.

وی با اشاره به فاصله بین بهره‌وری درست و بهره‌وری موجود، افزود: بهره‌وری پایین در هر مدیریتی از جمله مدیریت کشاورزی و دامی ناشی ازکمبود دانش بوده و با تزریق علم و دانش و با انتقال تجربیات امکان پر کردن این فاصله فراهم می‌شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگرچه کشاورزی استان فارس طی سالیان متمادی پیشرو در کشور بوده، اما به دنبال استفاده از ظرفیت علمی محققان استانی و در صورت نیاز محققان ملی و بین المللی هستیم چرا که هدف بهره‌وری حداکثری از امکانات و رسیدن به نرم‌های جهانی است.

وی با بیان اهمیت تعامل دوسویه در سطح وسیع با کشاورزان و برقراری ارتباط تنگاتنگ با آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف تحقیقی-ترویجی، اظهار داشت: به عنوان مثال استان فارس در طی سالیان متمادی رتبه اول در اجرای آبیاری تحت فشار داشته و سال گذشته نیز در این زمینه رکوردی در تاریخ کشاورزی فارس بر جای گذاشت، اگر چه سامانه فیزیکی راه‌ اندازی شده، اما در بهره‌وری سیستم‌ها مشکل داریم که این ضعف با آموزش و ارتباط تنگاتنگ با کشاورزان برطرف می‌شود.

قاسمی در ادامه بیان داشت: بالاترین میزان آموزش بهره برداران در کشور مربوط به این استان بوده، اما هم چنان در زمینه جاری شدن علم در تمام اجزای بخش کشاورزی تا رسیدن به بهره‌وری حداکثری فاصله داریم و این فاصله صرفا با به کارگیری علم و دانش پر می‌شود.

وی با اشاره به انتقاد محققان از کمبودهای اعتباری جهت تحقیقات، تصریح کرد: الزامی نیست که تحقیقات در مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی اجرا شود، باید از ظرفیت‌های مغفول از جمله ظرفیت کشاورزان در عرصه وسیع کشت و کاری استفاده کرد، همچنین بهره‌گیری از  طرح‌های PVS و مزارع الگویی جهت دستیابی به نتایج علمی موثر و کاربردی است.

قاسمی با بیان این ‌که کشاورزی امروز بدون به کارگیری علم، دانش و تکنولوژی مسیر نخواهد بود، تاکید کرد: برای دستیابی به درآمد اقتصادی و پایدار، باید دانش بومی کشاورزان و دانش آکادمیک تلفیق شده، در همین راستا با هدف نزدیک کردن تحقیقات با اجرا از ظرفیت محققان معین در مراکز خدمات به عنوان خط مقدم تولید استفاده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در پایان از زحمات محققان که با نهایت سخاوت در خدمت بخش کشاورزی فارس بودند، قدردانی کرد.

در ادامه زارع رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس با گرامی داشت هفته دفاع مقدس و یادی از شهیدان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس همین طور گرامی داشت خاطره شهدای تروریستی اهواز، گفت: حضور محققان در این جلسات جهت استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و محققان بخش معین کشاورزی ضروری است و رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس بحث معین تحقیقات کشاورزی را مرتبا از طریق فضای مجازی و اندیشکده کشاورزی رصد می نمایند.

وی افزود: با توجه به برگزاری جلسات مختلف با محوریت کشاورزی در اقصی نقاط استان و بازتاب این خبرها بازخورد خوبی دارد که حضور موثر و فعالیت محققان معین کشاورزی قابل تمجید است و در این راه همکاران احساس می کنند که حضورشان ملموس و تاثیر گذار است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی فارس بیان کرد: تاکید همه ارکان بخش کشاورزی بر این است که لا حضور فعال محققان معین و کارشناسان بخش کشاورزی اثرگذاری خود را داشته باشند و برای این که این عمل خودی نشان دهد این است که همکارانی که به شهرستان ها سفر می کنند ما را از نقطه نظرات خود دریغ ننمایند و حتما گزارش خود را به مسوول گروه تحویل و با توجه به همه مشکلات ما را در این امر یاری نمایند.

در ادامه این همایش پژمان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی گفت: همه ما در خانواده ای به نام جهاد کشاورزی قرار داریم و هیچ گونه مرزی بین واحدها نیست که خوشبختانه با نظر رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس همکاری و ارتباط خوبی بین همکاران در جهاد کشاورزی فارس برقرار شده است و به بلوغ فکری رسیده است.

وی افزود: استفاده از بحث محققان معین که حساسیت خاصی را روی این موضوع دارند در کمیته های مختلف بخش کشاورزی از نظرات و همکاری عزیزان استفاده خواهد شد و امید است در حد توان بتوانیم از عهده کار برآییم.

این مقام مسئول با بیان این که هرگونه سیاستی که اتخاذ می شود با توجه به سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی است که در راه امنیت غذایی، خودکفایی و خود اتکایی انجام می پذیرد، اظهار داشت: دومین وظیفه وزرات جهاد کشاورزی حفاظت از منابع آب خاک و موارد ژنتیکی است و از 6 چالش اساسی در کشور دو مورد آن مربوط به کشاورزی یکی خشکسالی_اقلیمی که بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده و باید این موارد را چنان مدیریت کنیم که کمترین خسارات را در این ببینیم.

وی با ذکر این موضوع که آب محور اصلی وزارت و سازمان جهاد کشاورزی است، برنامه ریزی شده که یازده میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی داشته باشیم که یک میلیارد متر مکعب آب از این مقدار را باید در استان فارس صرفه جویی داشته باشیم، تصریح کرد: برای این که بتوانیم این مقدار آب را صرفه جویی نماییم باید توسعه کشت متراکم را در سطح استان داشته اجرا نماییم.

وی افزود: از قدیم الایام گلخانه ها را در سطح استان داشته ایم و امروز وزارت جهاد کشاورزی بحث روستاهای گلخانه ای مورد اهمیت قرار داده است تا صرفه جویی آب را بیش از پیش داشته باشیم.

پژمان یادآور شد: در بحث روستاهای گلخانه ای، الگوی این فضا در پاسارگاد انجام گرفته و نیاز محققان بخش کشاورزی را می طلبد با ورود به این مقوله و تهیه کارهای کارشناسی و مقالات یاری گر حوزه کشاورزی باشند.

در این همایش از آقایان افشار استخر، سید ماشاءالله حسینی، محسن بذر افشان، عبدالرسول شیروانیان، بیژن کاووسی، عبدالحمید کریمی به عنوان محققان معین و مسئولین گروه های شش گانه و همچنین از آقایان منوچهر دستفال به دلیل همکاری در زمینه گندم و آموزش بهره برداران، معافپوریان به دلیل همکاری در تغذیه گیاهی، بخشی به دلیل همکاری با سازمان در آموزش تسهیل گری و  سیاوش کریمی به دلیل همکاری در زمینه بذر تجلیل شد و لوح تقدیر از دست آقای قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس دریافت کردند.