حسین پژمان، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس، بااشاره به این‌که در حال حاضر پتانسیل تولید 10 میلیون اصله نهال در این استان وجود دارد، از این ده میلیون اصله نهال نزدیک به شش میلیون اصله نهال جز نهال‌های شناسه‌دار بوده، اظهار داشت: نهال‌های شناسه‌دار به نهال‌هایی اطلاق می‌شود که اصالت ژنتیکی یعنی نوع پایه و پیوندک مشخص است.

پژمان گفت: باید سمت تولید نهال سالم و گواهی شده در اختیار کشاورز قرار بگیرد و بدین منظور باید به جای تولید نهال در شرایط زمین، در شرایط گلدان و به جای تولید در هوای آزاد در شرایط کاملا کنترل شده یعنی اسکرین هاوس و گلخانه نهال تولید کنیم. علاوه بر آن نهال‌های تولید شده در این در شرایط  باید جز نهال‌های پر محصول، با اصالت ژنیتکی مشخص، دارای یکنواختی صدرصد بوده تا در شرایط مزرعه بتوان کلیه عملیات به‌باغی را به نحو یکسان در آنها انجام داد.

این مقام مسئول گفت: در استان فارس تولید نهال گلخانه‌ای در حال حاضر خیلی کم بوده، بیشتر از 90 درصد نهال تولید شده در هوای آزاد است که برای تولید نهال گواهی شده احتیاج به یکسری زیر ساخت‎‌ها از جمله تکنولوژی کشت بافت داشته که احتیاج به هزینه‎‌‌های میلیاردی دارد و باید بخش خصوصی وارد این جریان شود که بتوانیم نهال گواهی شده را تولید کنیم.

پژمان با اشاره به رتبه اول استان در تولید محصولات باغی و رتبه دوم در سطح زیر کشت، افزود: هم اکنون دو هزار و ۹۰۰ هکتار باغ در استان وجود دارد .

او با اشاره به گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه باغداری استان، تصریح کرد: در کنار درآمد بالای این حوزه در زمینه اشتغال نیز ۱۱۰ هزار شغل در باغ‎‌ها و ۸۰۰ شغل در زمینه تولید نهال ایجاد می شود.

پژمان با بیان تفاوت میان نهال های شناسه دار با دیگر نهال ها،گفت: ما در محصولات باغی سه نوع نهال داریم، نهال سنتی که در فضای باز تولید واصالت و  سلامت آن‌ها مورد تایید نیست، نهال های شناسه دار که اصالت ژنتیکی آن مورد تایید و بیش از ۹۵ درصد سلامت آن نیز مورد تایید است و در آخر نهادهای گواهی شده که اصالت و سلامت آن به طور کامل تضمین شده است.

 او افزود: هم اکنون ۴۸ نهالستان دارای مجوز و ۴۰۰ نهالستان بدون مجوز در استان فعالیت دارند و در زمینه تولید نهال مثمر میوه رتبه اول کشور را داریم.

پژمان  با اشاره به برخی مزیت ها و توانمندی باغبانی استان، خاطر نشان‌کرد: هم اکنون امکان کشت و پرورش بیش از ۵۰ گونه انواع محصولات باغی و ۵۰۰ رقم انواع محصولات باغی و دارویی در استان وجود دارد که کاشت ۳۸ درصد محصولات باغی استان به صورت دیم است.

این مقام مسئول با بیان این‌که تولید نهال سالم و گواهی شده در ایجاد باغ ها اهمیت بسزایی دارد، که از جمله آن‌‎ها می توان به کمک به ایجاد اشتغال پایدار و مستقیم برای ۳ نفر در هکتار باغ اشاره کرد،  افزود:  در حال حاضر تا بیش از تا پیش از سال ۷۸ تنها ۵ نهالستان دارای مجوز با تولید سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان وجود داشته امروز این رقم به ۲۸ نهالستان مجوزدار با تولید ۶ میلیون اصله نهال شناسه دار رسده  که بیش از ۱۱ درصد از نهال های مورد نیاز کشور در استان ما تامین می شود.

 پژمان تاکید کرد: یکی از اهداف ما در چشم انداز استراتژیک تولید نهال در استان ایجاد ۱۵۰ هکتار باغ مادری از گونه ها و ارقام تجاری در اقلیم های مختلف استان به منظور تامین اندام تکثیری و سالم توسعه فناوری‌های نوین مانندکشت باغ و واردات ژرم پلاسم ارقام تجاری خرما از جمله رقم مجول به منظور ایجاد خزانه تولید و تکثیر از آن است.