رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در نشست شورای کشاورزی ارسنجان که به ریاست کاظمی فرماندار این شهرستان و سلحشور معاون سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان فارس برگزار شد، با بیان این‌که با افزایش بهره‌وری با همین آب موجود محصول افزایش، اقتصاد بهبود و امنیت غذایی به جای خود باقی بماند، تاکید کرد: ما به دنبال توسعه افقی نیستیم بلکه به دنبال توسعه عمودی بوده و خط قرمز ما بهره‌وری است.
قاسمی تصریح کرد: اگرچه در استان فارس معیشت و اقتصاد بر پایه کشاورزی بوده و  بیش از ۵۰ درصد از جمعیت به طور مستقیم و غیر مستقیم از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند، اما در برنامه‌ریزی‌های پایه به بخش کشاورزی به اندازه سهم آن در تامین امنیت غذایی، اشتغال و اقتصاد توجه نشده است.
این مقام مسئول با بیان این‌که کشور ایران و  استان فارس در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده و در شرایطی خشکسالی با پمپاژ از چاه‌های آب مجبور به تامین بخش عظیمی از آب مورد نیاز گیاه هستیم، افزود: باید در دو اصل بهره‌برداری و بهره‌وری از منابع آب با مدیریت مشارکتی و هم‌افزایی اقدام کنیم، چراکه حیات و آبادانی به آب بستگی دارد و در مناطقی که شاه چاه ها خشک شده راهی برای تامین معیشت جایگزین نیست.
قاسمی گفت: در بهره‌برداری از آب دو راهکاراساسی مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز و کنتور دار کردن چاه‌های مجاز وجود دارد که باید با استفاده از مدیریت مشارکتی مبتنی بر IT ، برای بهره برداری علمی، فنی و اقتصادی از آب اقدام کرد.
او با اشاره به این‌که استان فارس بیش از ۸۰ درصد وابسته به آب زیر زمینی است، گفت: با کنتور دار کردن چاه‌ها، حیات بخش اقتصادی کشور حفظ می‌شود.
قاسمی با بیان این‌که در کشورهای توسعه یافته با همین میزان آب مصرفی، دو برابر میزان تولید فعلی را دارند، اظهار کرد: در جهت افزایش بهره‌وری آب، مدیریت تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت اعم از بسترسازی مناسب، استفاده از ارقام پرپتانسیل و استفاده از کودهای پتاسه ضروری است.
او با اشاره به این‌که محصولات کشاورزی با آب گران تولید می‌شود، اضافه کرد: جلوگیری از ضایعات کشاورزی در حین تولید و پس از برداشت و ایجاد صنایع فرآوری در جهت جلوگیری از ضایعات کشاورزی از دیگر اقدامات در جهت بهره‌وری مناسب از آب است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از اهمیت استفاده از سایبان در باغ‌ها، توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از روشهای آبیاری تحت فشار  در جهت افزایش بهره وری از آب سخن گفت و افزود: توصیه می شود از آبیاری زیر سطحی در مزارع و باغ‌ها استفاده شود، چرا که به عنوان مثال در مزارع یونجه  با اجرای این نوع آبیاری ضمن اینکه مصرف آب به میزان ۴ هزار متر مکعب کاهش می یابد، کل هزینه های اجرا شده در سال اول جبران می شود.
قاسمی افزود: استفاده از شیوه‌های علمی در قالب نظام نوین ترویج پهنه بندی عرصه های کشاورزی و  اختصاص یک کارشناس مسئول به هر پهنه و یک محقق معین به هر مرکز خدمات جهاد کشاورزی از جمله راهکارهایی است که در حوزه بهره‌وری بکار گرفته شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به این‌که صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید در زنجیره تولید قرار گرفته و مدیریت تولید را یک بار برای همیشه به کمک شما کشاورزان دنبال کنند،گفت: در شهرستان ارسنجان علی رغم نداشتن سهمیه نفت و گاز با حمایت دولت،  التفات ویژه فرماندار شهرستان و تلاش مدیریت جهاد کشاورزی این صندوق در حال راه اندازی است که امیدواریم با هدف متعالی هدف شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی غیر از کشاورزی که در روستاها نیز گام برداشته و توسعه پایدار را رقم بزنید.
این مقام مسئول گفت:  تسهیلات توسعه روستایی بابت مشاغل جایگزین در شرایط خشکسالی بوده که بر این اساس باید به سمت گیاهانی کم آب بر ویا دیم مانند گیاهان دارویی حرکت کرده  و یا شغل های دیگری همچو بوم گردی را پیگیری کنند، در همین راستا تاکنون  در ۵ روستای استان فارس با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی  مطالعه توانمندسازی در حال انجام است.
قاسمی با اشاره به این‌که روستای گلخانه ای به عنوان مدل کسب و کار در اراضی خود کشاورز با تسهیلات ارزان قیمت ایجاد شده و تغییر کاربری در این راستا به سرعت انجام می‌شود، تاکید کرد: در شهرستان ارسنجان توصیه به راه‌اندازی روستای گلخانه ای است.