محمد مهدی قاسمی با اشاره به این‎که محوراصلی امنیت غذایی حفظ منابع پایه، مدیریت زمین، آب و خاک، تولید و کشت، نهاده‌ها، بازار عرضه و مسائل اقتصادی بوده، تصریح کرد: رسالت اصلی جهاد کشاورزی امنیت غذایی پایدار است.

این مقام مسئول در ادامه با ترسیم فضای کشاورزی استان فارس اظهار داشت: این استان 9.2 ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را داشته که علی‌رغم خشکسالی‌های حاکم 10 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

قاسمی با بیان این‌که بخش عمده اقتصاد فارس و بیش از 50 درصد فضای کسب و کار در این استان مربوط به بخش کشاورزی می باشد، افزود: 40 درصد ارزش دلاری صادرات غیر نفتی این استان است مربوط به بخش کشاورزی است که سهم عمده صادرات ما را محصولات صنایع تبدیلی-تکمیلی و باغی داشته و افزایش ارزش دلاری صادرات علی‌رغم کاهش کمی آن‌ها بیانگر افزایش فرآوری محصولات در استان است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس چالش‌های بخش کشاورزی در 5 گروه عمده شامل اقلیم، خاک، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فناوری دسته‌بندی می‌شوند که آب یکی از چالش‌های خیلی آزاردهنده بوده و به طور متوسط سالانه 653 میلیون متر مکعب بیلان منفی آب داریم.

او افزود: علی‌رغم بحران آب، افزایش رشد تولیدات بخش کشاورزی از 9.1 میلیون تن در سال 92 به 10.4 میلیون تن بیانگر ارتقای بهره‌وری در منابع تولید اعم از آب به عنوان مهمترین نهاده تولید، زمین، نیروی انسانی و...است.

قاسمی خاطر نشان کرد: برای مقابله با چالش‌های بخش کشاورزی دو راهکار علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی و افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد که مورد اول با اجرای طرح نظام نوین ترویج و مورد دوم با تشکیل صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی دنبال می‌شود. ضمن این که ارزیابی طرح نظام نوین  ترویج توسط اساتید دانشکده کشاورزی انجام می‌شود.

گفتنی است در بخش دیگری از این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس به سوالات دانشجویان پاسخ داد، او در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد حلقه ارتباطی بین دانشکده به عنوان محل تولید علم و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان محل به منصه ظهور رساندن این علم، گفت: ارزیابی طرح نظام نوین ترویج توسط برخی از  اساتید دانشکده کشاورزی انجام شده، در راستای پاسخ به مشکلات بخش کشاورزی اولویت‌های طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی با اساتید دانشکده کشاورزی تدوین شده و به طور مستمر با حضور رییس و اساتید دانشگاه در کمیته‌ها و ستادهای مختلف تبادلات علمی صورت می‌گیرد، علاوه بر این از سایر راهکارهای پیشنهادی دانشجویان جهت مستحکم‌تر شدن این ارتباط استقبال می‌شود.

او در پاسخ به سوال چگونگی مدیریت ارتباطات تنگاتنگ با کشاورزان و پیگیری مشکلات علمی آن‌ها اظهار داشت: نظام نوین ترویج به منظور ارتقای ارتباط با کشاورزان راه‌اندازی شده و کارشناسان در این زمینه علم تسهیل‌گری را فرا گرفته اند، همچنین برای کمک به دانش‌افزایی کشاورزان ، به کارشناس و کشاورزان امکان دسترسی به تالار ترویج داده شده است که این تالار مملو از محتوای مختلف علمی در همه حوزه‌های کشاورزی است، علاوه بر آن در جهت رفع مشکلاتی همچون عارضه زوال مرکبات بسته‌هایی با هدف مدیریت صحیح باغ ارائه شده و تحقیقات در این زمینه‌ها تا ریشه‌یابی و حل مشکل ادامه دارد.

قاسمی در پاسخ به سوال چگونگی حل مشکلات ناشی از نبود آمار دقیق در حوزه کشاورزی و بروکراسی دست و پاگیر اداری گفت: با پهنه‌بندی عرصه کشاورزی در قالب نظام نوین ترویج برای اولین بار به آمار ثبتی همراه با نقشه در حوزه کشاورزی رسیده ایم و در ادامه افزود: اگرچه تعدد جلسات و بروکراسی اداری دامن بخش هایی از ادارات را گرفته، اما با راه‌اندازی دولت الکترونیک و میز خدمت الکترونیکی به دنبال حل و فصل این مسئله هستیم.

دانشجویی پرسید: چگونه کشت محصولات پر‌آب‌بر را محدود یا ممنوع کنیم؟ قاسمی پاسخ داد با کنتوردار کردن چاه‌های مجاز و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان تاکید کرد: دانشجویان فعالیت‌هایی علمی خود را به منظور هویت بخشی قانونی، در قالب کلینیک‌های گیاه‌پزشکی،شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خدمات فنی- مشاوره‌ای دنبال کنند، این سازمان نیز در این راستا همکاری لازم را با دانشجویان خواهد داشت.

در ادامه این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به نقطه اتصال این سازمان با دانشگاه گفت: این همکاری از قدیم الایام وجود داشته است و به عنوان مثال وزرات

 جهاد کشاورزی در راه‌اندازی مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشکده کشاورزی مشارکت مالی داشته است، همچنین به دانشجویان پیشنهاد بازدید مزارع الگویی در بخش اجرا داد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی آمادگی جهت ارائه آخرین یافته‌های اجرایی را به دانشجویان دارد.

حسین پژمان درادامه در پاسخ به این سوال که با وجود تحقیقات در کشورهای توسعه یافته و امکان دسترسی به نتایج آن‌ها، آیا نیاز به تحقیقات مجدد وجود دارد؟ اظهار داشت: اگرچه به استفاده از آخرین یافته‌های علمی دنیا اعتقاد داریم، اما با توجه به این‌ که کشاورزی تابع اقلیم است، به فراخور نیاز و همچنین در جهت رفع مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان، تحقیقات جامع و کاملی را دنبال می‌کنیم.