این مقام مسئول با بیان این‌که در ایران چالش‌های متفاوتی در زمینه خاک وجود داشته و طبق سند ارائه شده موسسه تحقیقات خاک باید هیجده و نیم میلیون هکتار اراضی قابل کشت داشته باشیم، تصریح کرد: مساحت اراضی تغییر کاربری در محدوده 6 کلان شهر به سرعت در حال افزایش بوده  به‌طوری که هر سال 3 هزار هکتار خاک در این تغییر اراضی از دست داده ایم.

رییس موسسه آب و خاک کشور با یادآوری این موضوع که هدف اصلی مشارکت جهانی خاک، اصلاح حکمرانی منابع محدود این عنصر در راستای صیانت از آن بوده، گفت: حکمرانی خاک در تلاش است که کشمکش بین ذی نفعان را به پایداری خاک تبدیل نماید که برای این حکمرانی به یک بستر قانونی نیازمند هستیم.

 این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیت های پایداری مواد لایحه خاک، افزود: شورای عالی کمیته خاک می تواند بستر سازی در راه پایداری خاک را مهیا سازد که در این راه نیازمند دستور العمل‌های مربوطه برای ایجاد وحدت رویه هستیم.

 اسدی رحمانی با بیان این‌که تهیه نقشه های خاک می تواند مبنای تصمیم گیری در راه پایداری خاک باشد، یادآور شد:  پایش خاک کشاورزی در موسسه تحقیقات خاک و آب برای درمان این عنصر در حال انجام بوده و تاکنون 9 هزار و 856 برند کودی ثبت و یا در حال ثبت است.

 رییس موسسه خاک و آب کشور گفت: در شش ماهه اول سال جاری ، 200 مورد عدم تطابق کودی داشتیم که این روند طی در مقایسه با سال‌های قبل در حال تقلیل بوده ، تصریح کرد: حفظ و ارتقاء حاصلخیزی خاک در دستورالعمل‌های موسسه آب و خاک قرار دارد که تلاش داریم علاوه بر کیفیت محصولات، حاصلخیزی خاک را نیز مد نظر داشته باشیم.

 اسدی رحمانی تاکید کرد:  باید افراد جامعه از سنین خردسالی تا دانشگاه در جهت حفاظت خاک در بخش های مختلف آموزش و ترویج و از مدرسه دیده، همچنین پیشنهاد ما این است باید یک شورایی به نام شورای عالی خاک در کشور بوجود آید که هماهنگ کننده دستگاه‌های مرتبط و ذی مدخل در راه صیانت از خاک گام‌های منسجم بردارد.