محمد مهدی قاسمی با اشاره به رتبه‌های برتر فارس در تولیدات کشاورزی، گفت: این استان در زراعت با 9.2 درصد از تولید کشور رتبه دوم، در باغبانی با 15.3 درصد از تولید کشور رتبه اول،  در تولیدات دامی با 5.9 درصد از تولید کشور رتبه 4، در شیلات با 2.5 درصد تولید کشور رتبه ششم در استان‌های غیر ساحلی و همچنین با 18 درصد سطح جنگلی بیشترین سطح جنگلی کشور را به خود اختصاص داده است.

  این مقام مسئول یادآور شد: چالش اصلی بخش کشاورزی خشکی و خشکسالی است و از این رو تمام استراتژی‌های سازمان آب محور بوده که اقدامات این سازمان در این راستا به طور کلی به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شوند.

قاسمی تصریح کرد: در بخش سخت افزاری تغییر الگوی کشت، اقدامات به زراعی، اقدامات به نژادی، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و توسعه عملیات مختلف آب و خاک در دستور کار قرار گرفته و در بخش نرم افزاری برنامه‌ریزی استراتژیک در همه زیربخش و محصولات مختلف، فعالیت های آموزشی ترویجی جهت توانمندسازی کشاورزان  و اجرای نظام نوین ترویج، تشکیل کارگروه آب کشاورزی، کارگروه سازگاری با خشکی، کمیته حفاظت و بهره‌برداری از آب زیرزمینی و ...اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دو راهکار عمده حل چالش‌های بخش کشاورزی  بالا بردن علم، دانش و آگاهی بهره‌برداران و تزریق سرمایه برای تجهیز منابع این بخش است، گفت: بالا بردن علم، دانش و آگاهی بهره‌برداران در بخش کشاورزی با اجرای نظام نوین ترویج محقق می‌شود که در همین راستا عرصه‌های کشاورزی پهنه‌بندی و مسئولین پهنه مشخص شده، محققین کشاورزی در کنار مسئولین پهنه قرار گرفتند و در 94 مرکز خدمات جهاد کشاورزی خدمات رسانی به بخش کشاورزی را برعهده دارند.

قاسمی افزود:  از راهکارهای مناسب تزریق سرمایه و تجهیز منابع، راه‌اندازی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که تاکنون 10 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستانی ایجاد شده و 9 صندوق دیگر تا پایان سال شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سطح گلخانه‌های این استان در سال 94،   136 هکتار بوده و امروز به 490 هکتار افزایش پیدا کرده، گفت: با نگاه ایجاد فضای کسب و کار در قالب تعاونی و زنجیره‌ای، روستا‌های گلخانه‌ای در سه روستا از شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و کوار در حال احداث است.

وی با اشاره به این‌که پوشش سایبان به نوعی گلخانه محسوب شده و به‌دلیل کمبود آب، تبخیر و تعرق بالا این پوشش از الزامات استان فارس محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای بیش از هزار هکتار مجوز سایبان در این استان صادر شده که به تدریج به بانک معرفی می‌شوند و امیدوارم در تمام باغ‌های استان از پوشش‌های سایبان استفاده شود.

قاسمی در ادامه به اعتبارات تملکی و هزینه‌‌ای، استانی و ملی مصوب و تخصیصی سال 97، همچنین دیون سازمان جهاد کشاورزی به بازنشستگان و مواردی که از نظر اعتباری این سازمان را در مضیقه قرار داده، همچنین معوقات اضافه‌کار و ماموریت کارکنان جهاد کشاورزی و نیز در زمینه تسهیلات بانکی،  طرح‌های مصوب و تسهیلاتی پرداختی را به تفصیل سخنانی را بیان کرد.

در ادامه جعفر صبوری پور معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی فارس، پیشنهادات بودجه سال 1398 در بخش کشاورزی را در دو دسته پیشنهادات اصلاحی شامل اعتباراتی که در قانون بودجه سال 97 دیده شده و تقاضای سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر استمرار، اضافه کردن مواردی به آن بود و در بخش دیگر پیشنهادات جدید را ارائه داد و گفت: پیشنهادات اصلاحی شامل: به صفر رساندن مالیات در واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی بالاخص صنایع فرآورده های لبنی برای حمایت از مصرف شیر و کاهش هزینه های درمان و معافیت 20 درصدی بیمه سهم کارفرما برای واحدهای فرآورده های لبنی و آبزیان، افزایش سهم اعتبار  برای آبرسانی شرب  عشایر از 20 درصد به میزان حداقل 40درصد، افزایش حداقل دو برابری هزینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام، مایه کوبی دام‌ها و بهداشت فرآورده های دامی و... می‌باشد و پیشنهادات جدید شامل : پیش بینی اعتبار لازم جهت تامین منابع

اعتباری برای افزایش حقوق کارکنان دولت و پرداخت فوق العاده ویژه تا سقف 50% ، تغییر تعرفه برق مصرفی مراکز عمل آوری، بسته بندی و صنایع تبدیلی از صنعتی به کشاورزی، مشمول شدن کارگران و کارکنان کارگاه‌های تولید قارچ از خدمات بیمه تامین اجتماعی، پیش بینی و تامین اعتبار لازم جهت طرح نکاشت، پرداخت غرامت حاصل از عدم کشت به کشاورزان جهت حفظ منابع  آب زیر زمینی و همچنین حفظ حقابه محیط زیست و تالاب ها و دریاچه ها در حوزه های با شرایط بحرانی مانند سد درودزن و...هستند.

در پایان نمایندگان مجلس با اشاره به این‌که سازمان جهاد کشاورزی از سازمان‌های موفق استان بوده و اقدامات خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته،  اظهار داشتند: با توجه به لزوم اطلاع رسانی به جامعه،  این موارد در اختیار نمایندگان به عنوان مبلغان نظام  قرار گیرد.

همچنین در خصوص اعتبارات درخواستی  پیشنهاد شد، با توجه به اهمیت بخش کشاورزی، بخشی از اعتبارات درخواستی در جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه  و بخشی در سطح وزراتخانه و قسمتی در جلسه رفع موانع و کمیسیون کشاورزی استانی بررسی شده  و نمایندگان مجلس در همه سطوحی که نیاز به پیگیری باشد، سازمان جهاد کشاورزی را همراهی می‌کنند، همچنین اشاره شد که از اعتبارات استانی و شهرستانی در اختیار نمایندگان قسمتی از بودجه‌های درخواستی قابل جابه‌جایی است.

 توجه بیشتر به نظام نوین ترویج با توجه به تاثیر گذار بودن در سرنوشت مردم ، عملیاتی شدن نتایج پژوهش و تحقیقات، کاهش هزینه‌های صدور مجوزها برای کشاورزان، حمایت از بخش خصوصی با توجه به نقش  آن‌ها در اشتغال زایی و تولید از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شایان ذکر است نشست بررسی پیشنهادات بودجه سال 98 کشاورزی،  با حضور  مسعود رضایی  و علی اکبری نمایندگان مردم شیراز، سید علاءالدین خادم نماینده مردم سپیدان، اصغر مسعودی نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی و به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار شد.