رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:
دستاوردهای چهار دهه انقلاب در بخش کشاورزی فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، روز پنج‌شنبه 11 بهمن‌ماه در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از دستاوردهای چهل ساله جهاد کشاورزی فارس سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمدمهدی قاسمی در ابن نشست با بیان این‌که رسالت اصلی بخش کشاورزی تامین امنیت پایدار غذایی است. یادآور شد: در بخش کشاورزی با عنایات الهی و زحمت همه تلاشگران بخش، به طور ویژه بهره‌برداران عزیز و خادمان کشاورزان اتفاقات خوبی طی چهل سال اخیر رقم خورده است.
قاسمی با اشاره به رشد تولیدات کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: استان فارس در حوزه تولیدات محصولات زراعی از 3.4 میلیون تن در سال 1357 به 6.5 میلیون تن امروز و در تولیدات باغی از 460 هزار تن به 3.1 میلیون تن رسیدیم.
این مقام مسئول با اشاره به این‎که در تولیدات دامی از تولید سالانه 307 هزار تن به تولید سالانه 850 هزار تن رسیدیم، افزود: تولیدگوشت قرمز از سالانه حدود 30 هزار تن به 64 هزارتن ارتقا یافته، تولیدگوشت مرغ از 11 هزار تن به 125 هزارتن افزایش داشته و در تولید شیر از 255 هزار تن به 604 هزار تن رسیدیم، همچنین در تولید تخم مرغ از 7.3 هزارتن به 51 هزار تن سال، در تولید عسل از 3700 تن به 6200 تن و تولیدات حوزه شیلاتی از 649 تن به 9 هزار و 650 تن افزایش یافت.
قاسمی تصریح کرد: به طور کلی تولیدات مختلف عمده و اصلی، طی چهار دهه انقلاب از حدود 68 درصد تا یک هزار و 380 درصد افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که کل صنایع بزرگ و کوچک پیش از انقلاب چهار تا بوده، یادآورشد: امروز بیش از یک هزار و 300 واحد صنایع تبدیلی تکمیلی با ظرفیت جذب بالغ بر هفت و نیم میلیون تن ماده خام فعالیت می‌کند که ارزش سرمایه‌گذاری بیش از هزار و700 میلیارد تومان بوده و اشتغال‌زایی بالغ بر 18 هزار نفر را به دنبال داشته است.
قاسمی با اشاره به این‌که دستیابی به این تولیدات نیاز به زیر ساخت‎هایی داشته، افزود: تشکیلاتی شدن نظام های بهره برداری بخش کشاورزی از جمله این زیر ساخت‏ها است، در همین راستا اکنون 176 شرکت تعاونی تولید کشاورزی داریم که با سایر شرکت تعاونی‎های در مجموع 278 شرکت می‌شود و این در حالی است که در سال 57 فقط پنج شرکت زراعی فعالیت می‌کند.
وی تصریح کرد: صندوق‎های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق خرد زنان روستایی در زمان انقلاب وجود نداشتند، امروزه به غیر از صندوق های ملی، 15 صندوق استانی و شهرستانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس وجود دارد و 377 صندوق خرد زنان روستایی و عشایری در حال فعالیت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در ادامه با اشاره به توسعه امور زیر بنایی، گفت: پیش از انقلاب یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی از آبیاری تحت فشار بهره مند بود و امروز بالغ بر 292 هزار هکتار اراضی مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین است و در سطح 118 هزار و 950 هکتار تجهیز ونوسازی اراضی صورت گرفته در حالی که در سال 57 این سطح ناچیز بوده است.
او با بیان این‎که شبکه‎های آبیاری زهکشی و کانال‌های آبیاری عمومی در سال 57 ناچیز بوده، افزود: امروز در سطح 117 هزار و 400 هکتار توسعه یافته است، همچنین مرمت و احیای 400 رشته قنات به اندازه 382 کیلومتر در طی چهار دهه انقلاب صورت گرفته است.
قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش ضریب مکانیزاسیون در تمام حوزه های کشاورزی از نیم در سال 57 به یک و 66 اشاره کرد.
این مقام مسئول گفت: در سال 57 نهالستان تولید نهال مجاز نداشتیم و امروز 48 نهالستان مجاز در استان داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، با اشاره به اهمیت علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی، بیان کرد: در همین راستا امروز 94 مرکز خدمات کشاورزی و 610 پهنه کشاورزی داریم. وی با اشاره به ورود آی تی به حوزه کشاورزی و به روز شدن علم کشاورزی گفت: شاهد نفوذ فناوری اطلاعات مانند سامانه صدور مجوز به صدور پنجره واحد، سامانه جوجه ریزی، ساماندهی اطلاعات ثبتی و غیره هستیم، همچنین از فرایندهای نوینی مانند سنجش از دور برای تولید آمار سطح زیر کشت گندم و برنج به صورت پایش ماهواره ای استخراج شده است.
قاسمی با بیان اینکه در بحث زمین با اصلاحات اراضی بیش از 65 درصد به قطعات زیر 5 هکتار تقسیم شده است، اظهار کرد: امروز کمیسیون های مختلفی در راستای یکپارچه سازی اراضی در راستای رسیدن به بهینه سازی اقتصادی اراضی در حال فعالیت هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عشایر، افزود: 17 کشتارگاه صنعتی طیور که برخی با تکنولوژی روز دنیا برابری می‌کند، همچنین چهار کشتارگاه صنعتی دام داریم.
او با اشاره به عرصه وسیع خدمت رسانی به دامداران گفت: 174 مراکز درمانی مایه‌کوبی دام و طیور و آبزیان در سال 57 ، پنج عدد بود و افزود: داروخانه دامپزشکی از 2 در سال 57 ، به 140 داروخانه افزایش یافته است.
قاسمی تصریح کرد: تعداد مراکز خرید محصولات کشاورزی از 56 به 386 امروز بالغ شده و تعداد انبارهای بخش کشاورزی از 27 تا به 290 و فروشگاه‎های مصرف روستایی اتحادیه‌ها از 65 به 290 تا افزایش پیدا کرده است.
او به افزایش حفر و تجهیز چاه برای عشایران کوچ‌رو و اسکان یافته از 12 به 125 حلقه اشاره کرد و افزود: در حوزه عشایری راهسازی و مرمت راه ها از 70 به 890 کیلومتر از دستاوردهای انقلاب در حوزه عشایر است، همچنین خرید و تجهیز تانکر آب رسانی در سال 57 وجود نداشته و امروز به 88 رسیده است. شناسایی وتوسعه کانون‌های عشایری از صفر به 200 رسیده است.
او با بیان اینکه در حوزه کشاورزی بعد از انقلاب تربیت دانشجو از صفر به هشت هزار رسیده است، متذکر شد: در حوزه آموزش کارکنان در سال 57 وجود نداشته و امروز 800 هزار نفر روز آموزش در سال 97 و چاپ کتب به 50 عدد در سال رسیده است. قاسمی تاکید کرد: طرح های تحقیقاتی از یک هزار و 200 در سال 57 به 6 هزار و 700 در سال 97 رسیده است، برخی از تحققات وجود نداشتند و امروز در حوزه های مختلف بخش های تحقیقاتی راه اندازی شده است. .