مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در سفر به شیراز، از چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی و تجهیزات گلخانه‌ای بازدید و در پنجمین كنگره ملي هيدروپونيك و توليدات گلخانهاي شرکت کرد.

غلامرضا تقوی با اشاره به اینکه از این پس خروجی‌های علمی به زمین نمی‌مانند، گفت: از دستاوردهای كنگره ملي هيدروپونيك و توليدات گلخانهاي، اجرایی شدن یافتههای علمی است و افزود: برای اولین بار در ایران در این جلسه مقرر شد با تشکیل کارگروهی، مقالاتی که محوریت کاربردی دارند استخراج ، پروتکل اجرایی شدن آنها تدوین شود و با انتخاب استانهای پایلوت ایده‌های نو در زمینه گلخانه با محوریت کشتهای هیدروپونیک اجرایی شود که بخش اجرا دبیری اینکار را برعهده دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، تقوی همچنین در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی و تجهیزات گلخانه‌ای، در ارتباط با تولیدات گلخانه‌ای سبزی و صیفی،  یادآورشد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه کشور حدود 14 هزار و 700 هکتار است که از این سطح 2 میلیون و 200 هزار تن تولید سبزی و صیفی داریم و افزود: این تنها 10 درصد کل تولید سبزی و صیفی کشور است که میزان قابل توجهی برای بازار نیست.

 او با اشاره به اینکه تولید صیفی گلخانه‌ای در تمام طول سال صورت میگیرد، تصریح کرد: احتمال انباشت یک نوع محصول در برخی از فصول سال وجود دارد که به منظور رفع این مشکل، طرح ایجاد تنوع در کشت‌های گلخانه‌ای را در دستور کار قرار دادیم از این رو اطلاعات و دانش فنی، توسعه بیش از 15 محصول جدید به حوزه فعالیت های گلخانه ای تزریق شده است.

تقوی گفت: در حوزه بازار با توجه به تحولات ارزی اخیر بسیاری از محصولات با استقبال خوبی برای صادرات مواجه شدند، بیشترین صادرات محصولات گلخانهای مربوط به فلفل ، گوجه فرنگی و بادمجان است که از ابتدای مهرماه تا آخر دی ماه سال جاری،  18 هزار تن از محصولات مذکور به کشورهای عراق، قطر، امارات و روسیه صادر شد.

این مقام مسئول یادآور شد:  تولید کنندگان ما با توجه به خشکسالیهای اخیر ناگزیر به تغییر الگوی کشت هستند، از این رو انتقال 240 هزار هکتار سبزی و صیفی فضای باز به 23 هزار هکتار گلخانه، با هدف میزان تولید فعلی در دستور کار قرار گرفت.

تقوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش زنجیرهها در ایجاد ارزش افزوده، تاکیدکرد: تشکیل زنجیرهها با هدف مدیریت تولید در چند سال اخیر در برنامه وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته و این زنجیرهها ضامن پایداری بخش کشاورزی و تولیدات آن هستند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، تاکید کرد: لازمه ایجاد زنجیره ارزش برند سازی است و افرادی می توانند زنجیره ارزش را هدایت و به پایداری برسانند که صاحب برند باشند، در راستای رونق برند سازی، راهاندازی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و تورهای ترویجی را دستور کار داریم.