مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از هزار و 728 گونه گیاهی دارویی اندمیک در ایران وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، حسین زینلی در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه، گیاهان دارویی و تجهیزات گلخانه‌ای در شیراز، با اشاره به پایش‌های ملی صورت گرفته در زمینه گیاهان دارویی، یادآور شد: این پایش‌ها با هدف برنامه‌ریزی به منظور ارتقای جایگاه کشورمان در بازار تجارت جهانی گیاهان دارویی صورت گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی مختص ایران است، افزود: ایران با بیش از هزار و 728 گونه گیاهی دارویی اندمیک، از نظر غنای گونهای و طب سنتی دارای جایگاه برتر در جهان است.

زینلی در ادامه با بیان این‌که استان فارس از استان‌های پیشرو در تولید گیاهان دارویی است، تصریح کرد: این استان پتانسیل ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی را دارد، از این رو تقویت زنجیره موجود و ایجاد زنجیره‌های مرتبط با این مقوله در این استان مدنظر است.

او می‌گوید: با توجه به این‌که استان فارس رتبه اول سطح زیر کشت گل محمدی را داشته و از طرفی یک استان توریستی، گرد‌شگری و زیارتی است؛ ارتقای صنایع مرتبط با این گل از جمله صنعت اسانس‌گیری گل محمدی با پایش زنجیره ارزش  باید در دستور کار قرار بگیرد.

زینلی در ادامه با اشاره به این‌که استان فارس از استان‌های پیشرو در سطح زیرکشت و تولید گیاه دارویی شیرین بیان است، افزود:  اگرچه در طی سالیان متمادی کارخانجات فرآوری از این گیاه استفاده کردند اما از برنامه‌های پیش‌رو  توسعه کاشت شیرین بیان، آویشن شیرازی و گیاهان دارویی مورد استقبال کشورهای حوزه خلیج فارس است، از این رو توزیع نشاء بین کشاورزان در سطح استان فارس از برنامه‌های پیش‌رو است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تقویت نقاط قوت و ارتقای نقاط ضعف در زمینه گیاهان دارویی را از رسالت‌های  خود دانست و تصریح کرد: در همین راستا مبنای کار بر اساس قطب‌بندی بنا شده که شناسایی استعدادهای بومی هر استان و استفاده از تکنولوژی‌ها در ایجاد فرآورده های دارویی گیاهی با ارزش افزوده بالا را دنبال می‌کنیم.            

زینلی با اشاره به این‌که تاکنون حدود ۳ هزار فرآورده های دارویی در کشور به ثبت رسیده، گفت:  در تولید روغن ها و اسانس ها رد پای گیاهان دارویی پیدا می شود، همچنین گیاهان دارویی با ورود به عرصه بهداشت و دارو، ارزش افزوده چندین برابری پیدا  خواهند کرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: به دنبال تولید گیاهان دارویی هستیم که از لحاظ بار میکروبی، فلزات سنگین، زیبایی، از نظر اسانس، نوع ترکیب و ،،، دارای یک جلوه خاصی باشد چرا که دنیا به دنبال این‌گونه گیاهان هست.

زینلی برندسازی از دیگر برنامههای پیش‌رو در جهت کوتاه کردن دست دیگر کشورها در حوزه گیاهان دارویی ایران برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر برند ملی زعفران را داریم و دنبال برند گل محمدی و زیره سبز هستیم.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با حفظ جایگاه گیاهان دارویی در تولید دارو، بهداشت و غذا، تحریم ها را دور زده، ارزش افزوده گیاهان دارویی‌مان چندین برابر شده و سوم اینکه سلامت جامعه‌مان را بدست می آوریم.

او با اشاره به این‌که متاسفانه محصولات گیاهان دارویی و ارگانیک ما جهت فرآوری به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود، تصریح کرد: کشور ما که دارای پتانسیل بالای گیاهان دارویی به ارزش ۴۰ میلیون دلار است و باید فرآوری این گیاهان در کشور خودمان صورت گیردو افزود: اگر این اتفاق در کشور ما بیفتد سلامت به جامعه بر می گردد و سود یارانه ای که برای واردات داروها در نظر گرفته شده،  متوجه کشور خواهد شد.

زینلی گفت: خصوصیات گیاهان دارویی فقط مختص  سلامت جامعه نیست بلکه در زمینه داروهای دامی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مقام مسئول یادآور شد: در زمینه فرآوری، کارخانجات و دستگاه‌های مورد نظر، در زمینه بذرهای اصلاح شده، زراعت و ... ضعف داریم که امیدواریم مراکز دانشگاهی، تحقیقات و بخش های خصوصی در جهت رفع این نقاط ضعف گام‌های موثری بردارند.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما باید حلقه های توسعه بازار را ارتقاء بدهیم و اگر این اتفاق بیفتد تحول بسیار خوبی در حوزه تولید گیاهان دارویی خواهد افتاد.