رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های خرما و شیلات، گفت: در شرایطی که اقتصاد مقاومتی استراتژی اصلی کشور است، نمایشگاه‌ها در معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های درونی کشور بسیار سودمند است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی قاسمی روز سه شنبه 23 بهمن ماه در آیین گشایش همزمان دو نمایشگاه تخصصی خرما و شیلات در شیراز، یادآور شد: نمایشگاه‌ها فرصتی است جهت تشریک مساعی فعالان عرصه صنعت، تولید و تمام افرادی که در عرصه‎های مختلف زنجیره تولید یک محصول نقش دارند.

این مقام مسئول تبلیغات و بسته‌بندی را از چالش‌های بخش کشاورزی دانست و از تولیدکنندگان خواست تا در رفع این مشکل گام بردارند.

قاسمی با اشاره به این‎که نمایشگاه فرصتی برای ایجاد تعامل بین شرکت‌های داخلی و خارجی و زمینه‎ساز معرفی ظرفیت‌های داخلی به منظور جذب سرمایه‎گذار است، افزود: از شرکت بین المللی نمایشگاه‌ها که به نحو احسن نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

استان فارس رتبه سوم تولید خرما در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگر از سخنان خود گفت:  این استان  با 30 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات رتبه چهارم کشور و  با تولید حدود 160 هزارتن رتبه سوم تولید را داراست.

قاسمی با اشاره به این‌که در 13 شهرستان استان فارس نخیلات کشت وکار می‌شود، تصریح کرد: در این استان ظرفیت فرآوری خرما حدود 50هزارتن است.

این مقام مسئول گفت: خرما یکی از محصولات عمده‌ای که کماکان ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه فرآوری دارد، از این رو ایجاد ارزش افزوده و  بهبود صفات کیفی و بهداشتی خرمای تولیدی را از برنامه‎های پیش‌رو است و در همین راستا اصلاح بهبود نخیلات و جایگزین کردن ارقام پربازده و با ارزش افزوده بالا در دستور کار گرفته است.

قاسمی در ارتباط با جایگزینی ارقام با اشاره به این‌که سه رقم عمده شاهانی، زاهدی و کبکاب ارقام عمده خرمایی که در استان فارس کشت می‌شود، یادآورشد:توسعه ارقام پربازده دیگری نظیر مجول، پیارم و سایر ارقام در دستور کاراست.

او ماندگاری محصولات، جلوگیری از ضایعات، ایجاد ارزش افزوده بالاتر، ایجاد زمینه اشتغال بیشتر و امکان صادرات بهتر محصول را از مزیت‌های فرآوری خرما دانست و افزود: در همین راستا حمایت‌های خوبی در شورای کشاورزی انجام شده و اعتبارات خوبی از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی بابت اصلاح ارقام تامین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: ایجاد زنجیره خرما و فرآوری تولیدات خانگی به صورت خوشه از اولویت‎های این سازمان است، از این‎رو وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی با ارزان‌ترین تسهیلات از متقاضیان در این زمینه حمایت می‎کند.

استان فارس رتبه اول در تولید خاویار

قاسمی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه شیلات برای اولین بار در شیراز، گفت: استان فارس در تولید محصولات شیلاتی،  رتبه هفتم بین استان‌های غیر ساحلی و  در تولید خاویار رتبه اول در بین استان‎های مذکور را دارد.

او با اشاره به تدوین سند توسعه شیلات دراستان فارس ، یادآورشد: این استان بیش از 11 سال درگیر خشکسالی است، از این رو در برنامه‎ریزی‎ها با هدف بهره‎وری بالاتر از آب به خصوص در مجتمع‌های شیلاتی که از چشمه، قنوات و آب‌های سطحی استفاده می‎کنند، صورت گرفته و در همین راستا استفاده مجدد از آب یا استفاده از سیستم‎های RAS  را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم با میزان آب کمتر و استفاده از آب  در دسترس تولیدات شیلاتی را افزایش دهیم و به نرم‌های جهانی در این حوزه دست یابیم.

قاسمی با بیان این‌که تسهیلات توسعه روستایی به توسعه شیلات نیز اختصاص داده می‌شود، افزود: بهینه‎سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، حمایت از تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدهای موجود و ایجاد زنجیره تولید با رفع مشکل حلقه‎های مختلف تولیدی  از جمله اقدامات اساسی است که سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‎که سرانه مصرف ماهی در ایران 8.3 کیلوگرم و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این میزان حدود 22 تا 26.8  کیلوگرم است، یادآورشد:  افزایش سرانه مصرف ماهی یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.                  
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، شامگاه سه شنبه در آیینی اولین نمایشگاه بین المللی خرما و نخستین نمایشگاه شیلات و آبزیان در محل نمایشگاه های بین المللی شیراز در شهرک گلستان گشایش یافت و تا 27 بهمن ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.