معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: در حال حاضر در جهان بیش از ۷ میلیون تن خرما تولید می شود و ایران ۱۷ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص داده که پس از مصر دارای جایگاه دوم جهان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، یدالله رحمانی شامگاه سه شنبه در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته، یادآورشد: ایران علی‌رغم سطح زیرکشت 245 هزار هکتاری خرما دارای جایگاه هفتم در صادرات این محصول در جهان است و جایگاه و رتبه واقعی خود را در صادرات خرما ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در حال حاضر در ۱۳ استان کشور کشت خرما انجام می‌‎شود، گفت: ۹۸ درصد خرمای کشور در ۶ استان کرمان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

رحمانی با بیان این‌که استان فارس ۱۳ درصد تولیدات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: با توجه به این‌که در استان فارس اغلب واریته‌های تولیدی غیر تجاری و غیر صادراتی هستند باید ارقامی که با دوره ماندگاری بیشتر و مناسب با بازار صادرات توسعه یابند، همچنین تولید ارقام به روش کشت بافت در ارقام صادراتی باید در دستور کار قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزان و باغداران بتوانند به این ارقام تجاری مناسب با بازار صادراتی به راحتی دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با هدف ایجاد ارزش افزوده بالاتر و راهیابی بهتر محصولات به بازارهای جهانی و داخلی، توسعه صنایع فرآوری خرما باید با جدیت دنبال شود ودر نهایت تولید و بسته‌بندی مناسب با سلیقه بازار جهانی در دستور کار قرار گیرد.

رحمانی یادآورشد: برندسازی و استانداردسازی از نکاتی است که تولید کنندگان و تجار در این عرصه باید مدنظر داشته باشند تا امکان ورود به بازارهای صادراتی بیشتر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با اشاره به این‌که توسعه صادرات غیرنفتی یکی از الزاماتی است که دولت برای اقتصاد برنامه ریزی کرده ، تاکید کرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها باعث رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیرنفتی در استان فارس و کشور می‌شود.