مدیر کل دفتر امور میوه‎های گرمسیری و نیمه گرمسیری از صادرات بیش از 220 هزارتن خرما در نه ماهه اول سال جاری خبر داد.

او با اشاره به این‌که خرمای رقم مضافتی با 29.9درصد بیشترین سهم را در صادرات خرما دارد، افزود: ایران به بیش از 80 کشور دنیا خرما صادر می‌کند و در سال گذشته میزان ارزآوری این محصول برای کشور، 249میلیون دلار بود.

لطیفیان تصریح کرد: ایران با سطح زیر کشت حدود 250  هزار هکتار خرما و میزان تولید یک میلیون و 260 هزارتن رتبه اول سطح زیر کشت و رتبه دوم تولید جهان را داراست و طی یک دوره ده ساله گذشته سطح زیر کشت نخیلات 4.3 درصد و تولید خرما  21 درصد سالانه افزایش داشته است.

این مقام مسئول با بیان این‌که خرما در ایران در دوره ده ساله گذشته حدود  12.4 درصد افزایش عملکرد داشته، گفت: متوسط عملکرد خرما در ایران حدود 6.5 تن در هر هکتار است و ما امیدواریم تا افق 1404 راندمان تولید به 8.5 تن در هکتار برسد که بدین منظور در حال حاضر در وزارت جهاد کشاورزی طرح اصلاح و نوسازی نخیلات کشور در دست اقدام داریم و به مجلس و نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه کردیم و هر ساله بخشی از نخیلات اصلاح و نوسازی و  باغ‌های درجه سه حذف و جایگزین می‎شوند.

لطیفیان در ادامه از پتانسیل‌های خرمای کشور سخن گفت و افزود:  در حال حاضر 423 هزار تن از کل تولید خرما در صنایع وابسته فرآوری می‌شود و 560 هزار نفر بهره‌بردار مستقیم در صنعت خرما و به ازای هریک نفر بهره‎بردار مستقیم، سه نفر بهره‎بردار غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می‌کند.

او با بیان این‌که به دنبال ارتقای ارزش صادرات خرما هستیم، می‌گوید: در همین راستا بالا بردن کیفیت، رعایت استانداردهای بین المللی و استفاده از ارقام تجاری مورد قبول دنیا مانند: رقم مجول و پیارم در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل دفتر امور میوه‎های گرمسیری و نیمه گرمسیری از اهداف برگزاری نمایشگاه را ارتقای سرانه خرما دانست و افزود:  سرانه مصرف خرما در کشورهای عمده تولید کننده دنیا بالای 15 کیلوگرم بوده اما در کشور ما بین 5 تا 8.5 کیلوگرم است که با توجه به نقش غذایی، دارویی و انرژی‌زا بودن خرما، باید با فرهنگ‌سازی این محصول بومی کشور،  جایگاه ویژه در سبد غذایی همه مردم ایران پیدا کند.