به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، شاهرخ شجری در همایش  آموزشی خرما در شیراز یادآور شد: از نظر ارزش صادرات خرما سهم مناسبی نداریم اما از نظر وزنی رتبه قابل توجهی داریم.

او با اشاره به بخشی از مشکلات صادرات خرما در ایران گفت: برداشت و جمع آوری غیربهداشتی، عدم وجود تشکل‌های بازاریاب و صادرکننده، عدم وجود سیستم اطلاع رسانی کارآمد، عدم وجود شهرک‌های صنعتی و پایانه های صادراتی و عدم وجود ناوگان حمل ونقلی مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات در حوزه صادرات خرما است.

شجری تصریح‌کرد: از ۱۲۰ میلیون تن صادرات ۶ میلیون محصولات کشاورزی است و این محصولات اغلب فسادپذیر هستند اما در کشور تنها ۳۵۰ کامیون یخچال‌دار وجود دارد که ظرفیتی به اندازه ۲۰ تن دارند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: عدم بسته‌بندی مناسب، عدم وجود ناوگان مناسب در زمینه حمل و نقل و عدم وجود استراتژی صحیح و پایدار در صادرات از مهم‌ترین چالش های صادرات است که در کنار این‌ها باید تحریم های ظالمانه را نیز در نظر گرفت.

شجری با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما در زمان ماه مبارک رمضان، گفت: امروز موافق صادرات خرما هستیم، چرا که صادرات یک مقوله دائمی و پیوسته است و اگر صادرات در یک مقطع منع شود بازارهای هدف را از دست می‌دهیم و فرصت را در اختیار رقبا قرار خواهیم داد.

او با اشاره به ضروریات رشد صادرات به ویژه در محصولات کشاورزی افزود: ابتدا باید زیرساخت‌ها و بحث لجستیکی به ویژه در حمل ونقل را بهبود بخشید. 

این مقام مسئول  با بیان این‌که ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است، تصریح کرد: صادرات خرما در ۲۰۱۰ با افت شدید مواجه شد اما این روند در ایران رو به افزایش است. 

شجری با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات خرمای ایران به کشورهای هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه و عراق است، گفت: باید تمرکز صادرات را از چند کشور محدود برداشت و رشد تنوع و سهم کشورهای هدف را افزایش داد تا تمرکز بر چند کشور صادرات را خدشه دار نکند.