به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی قاسمی صبح امروز در همایش "  اصلاح سبک زندگی با مهندسی ژنتیک"  یادآورشد: در حال حاضر تولید محصولات استراتژیک کشاورزی با نیاز آبی بسیار کمتر از حد معمول از طریق مهندسی ژنتیک توسط پژوهشگران و دانشمندان این حوزه در حال انجام است.
او با بیان این‌که زیست فناوری و به کارگیری مهندسی ژنتیک برای تولید محصولات تراریخته یکی از مهم‌ترین پیشرفت های علمی بشر برای حل مشکلات کشاورزی با توجه به رشد سریع جمعیت است، افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های متخصصین کشورمان در حوزه مهندسی ژنتیک متاسفانه هیچ محصول تراریخته‌ای تا امروز به صورت تجاری تولید نشده در حالی که سال‌هاست این محصولات به صورت گسترده وارد می شوند.
قاسمی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که توسعه بیوتکنولوژی را به عنوان یک رشته بسیار مهم توصیه فرموده‌اند، گفت: نزدیک به 190 میلیون هکتار از اراضی جهان زیرکشت این محصولات قرار دارد که نشان از موفقیت روز افزون این فناوری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس استفاده از فناوری های نوین از جمله مهندسی ژنتیک به منظور مدیریت منابع و تامین امنیت غذایی ضروری دانست وافزود: به کارگیری روش‌های پیشرفته در کشاورزی به تولید ارقام جدید، تامین غذای کافی و سالم کمک خواهد کرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: با استفاده از فناوری های نو مانند مهندسی ژنتیک می توانیم ارقام متحمل به خشکی تولید کنیم، به این ترتیب این فناوری کمک قابل توجهی به مدیریت منابع آبی و افزایش عملکرد محصولات خواهد کرد. 
او یادآورشد: تغییرات اقلیمی، کم آبی و افزایش مصرف بی رویه سموم برای مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهان، کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی را کاهش داده و سلامت انسان و محیط زیست را با خطر جدی رو به رو کرده است. 
قاسمی افزود: با توجه به رشد فزاینده جمعیت و افزایش تقاضا برای مواد غذایی در دهه‌های اخیر، بهره برداری از فناوری بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته حاصل از آن برای تولید غذای بیشتر، مغذی‌تر و سالم‌تر نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی است که در سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است. 
او افزود: امیدواریم مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در کنار سایر رشته های علوم کشاورزی مانند آبخیزداری، منابع طبیعی، زراعت و اصلاح نباتات و ... بخشی از بحران آب را حل کند و با کمک به مدیریت منابع آبی و تولید ارقام متحمل شوری و خشکی، نیاز آبی کشاورزی را کاهش دهد.
قاسمی اظهار امیدواری کرد که اقدامات اخیر شورای ملی ایمنی زیستی مبنی بر تصویب سیاست‌ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی راه را برای صدور مجوز تولید داخلی محصولات تراریخته هموار سازد و با کاهش واردات به شکوفایی اقتصاد کشور کمک قابل توجهی کند.
گفتنی است: محققان، کارشناسان ملی و بین المللی علوم زیستی به منظور دانش افزایی درخصوص فناوری های نوین از جمله مهندسی ژنتیک، زیست فناوری، بهره برداری و دستیابی به تولید ملی محصولات تراریخته برای حل مشکلات بخش کشاورزی و بحران‌های زیست محیطی امروز 29 بهمن ماه 1397 در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در همایش "اصلاح سبک زندگی با مهندسی ژنتیک" گرد هم آمدند.
مقدمه ای بر مهندسی ژنتیک، فواید زیست محیطی محصولات تراریخته، کشاورزی و امنیت غذایی جامعه امروز، محصولات تراریخته حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک و سلامت انسان، نقش زیست فناوری در اصلاح سبک زندگی و بررسی و پاسخ به شبهات محصولات تراریخته عناوین مورد بحث و بررسی در این همایش بود.