به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمدمهدی قاسمی صبح امروز در همایش گرامیداشت روز مهندس ویژه مهندسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست که در تالار همایش‌های شهر برگزار شد، یادآور شد: روز مهندس همه ساله در راستای تجلیل از مهندسانی برگزار می‌شود که در شرایط بحرانی راه برون رفت پیدا می‌کنند چرا که  مهندسان شرایط بحرانی و چالش‌ها را فرصت می‌دانند و بن بستی برای آنان در اقدامات وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان این‌که شرایط تعاملی خوبی بین دانشگاه، تحقیقات، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مهندسی وجود دارد، گفت: با نگاه تشریک مساعی و بهره‌گیری از علم و دانش دانشگاهیان و ظرفیت فارغ التحصیلان کشاورزی به دنبال تغییر کشاورزی هستیم.         

او کشور ایران را سومین کشور از لحاظ تعداد مهندسین دانست و افزود: این امر توجه ویژه‌ای ایرانیان به پیشرفت علم، دانش و تکنولوژی نشان می‌دهد.

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این‎که فارس به یمن و برکت تلاش‌های افراد گذشته توانسته قطب کشاورزی در کشور باشد، یادآورشد: در واقع از تامین مایحتاج خود گذشته‌ایم و نه تنها صادرکننده برای دیگر استان‌ها بلکه برای دیگر کشورهای جهان نیز هستیم.

قاسمی با اشاره به این‌که باید از دوران طبیعت‌محوری به شرایط تکنولوژی و دانش‌محوری حرکت کنیم، گفت: بسیاری از تکنولوژی‌ها از جمله تسطیح لیرزی، سامانه هوشمندآبیاری با نگاه فرآیندی به آب از استان فارس نشأت گرفته و باید بدانیم که با استفاده از دانش منطبق بر طبیعت ، می‌توانیم از چالش‌ها گذر کنیم.

او تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی را سرلوحه خود قرار داده و اجرای نظام نوین ترویج گواه این مسئله است.

این مقام مسئول گفت: مشکلات بازار و بازاررسانی، کم‌آبی، ضرورت توسعه گلخانه و چالش‌های موجود در تولیدات دامی، از جمله مشکلات بخش کشاورزی بوده که با تکیه بر علم و دانش قابل حل است.

قاسمی با بیان این‌که افزایش ۴۵ درصدی در محصولات کشاورزی مرهون مهندسی ژنتیک است، یادآورشد: با استفاده از تکنولوژی و مهندسی ژنتیک می‌توان بر چالش‌ها فائق آمد و چندین برابر تولید فعلی  داشته باشیم.

او گفت: استان فارس بیش از یک میلیون هکتار سطح زیر کشت دارد و افزود:  با استفاده از علم مهندسین کشاورزی  به دنبال تولید محصولات استاندارد و با کیفیت بالا هستیم که این اقدام نیازمند همراهی همه دستگاه‌های ذی‌مدخل از جمله اداره کل استاندارد، علوم پزشکی و...است‌.

قاسمی با اشاره به این که به دنبال افزایش بهره‌وری تولید هستیم که بدون حضور مهندسین در مزرعه اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: باهدف ایجاد تحول در بخش کشاورزی باید بسته کارآفرینی از طرف سازمان نظام مهندسی تهیه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هدف از تهیه بسته کارآفرینی علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت فارغ التحصیلان در رشته‌های مختلف و ایجاد زمینه اشتغال، افزایش بهره‌وری تولید، کاهش هزینه تمام شده محصول، ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی و تولید محصول استاندارد را برشمرد و از همه افراد صاحب نظر در تهیه این بسته دعوت کرد.