رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اقتصاد مقاومتی دارای پنج رکن مردم بنیان، دانش بنیان، عدالت بنیان، برون‌گرا و درون‌زا است که مهارت آموزی به جوانان، به رکن درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی توجه دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمد مهدی قاسمی روز سه شنبه 14 اسفند در "همایش طرح جامع مهارت آموزی کارکنان‌ وظیفه نیروهای مسلح" یادآورشد: این طرح نگاه بسیار عالمانه‎ای به استفاده از فرصت سربازی جوانان در جهت مهارت اندوزی دارد.

وی با بیان این‌که سربازان سرمایه عظیم انسانی جامعه ما هستند، افزود: این افراد جوان، تحصیل‌کرده و با انگیزه هستند و مهارت‌آموزی در دوره سربازی علاوه بر ایجاد روحیه امید و نشاط در جوانان، بسترساز اشتغال‌زایی در آینده نیز خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: در شرایط فعلی که کشور در وضعیت تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد نگاه ما باید به ظرفیت‌ها باشد و اساس کار برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، توجه به نیروی انسانی است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که بخش کشاورزی سهم عمده‎ای در تامین امنیت کشور دارد، گفت: استان فارس 10 درصد از تولیدات کشور را دارد و ظرفیت بسیار گسترده ای در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زراعت، باغ، دام، طیور و آبزیان وجود دارد و ما به دنبال ارتقاء بهره وری در این حوزه‎ها هستیم.

قاسمی افزود: رکن اصلی برای افزایش بهره‌وری، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و بهره برداران است چرا که با علم و دانش و استفاده از منابع در اختیار علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های موجود، از ظرفیت‌های مغفول مانند صنعت زنبورداری و پرورش شترمرغ نیز می‌توان استفاده بهینه داشت و بدون وابستگی به هیچ کشوری امنیت غذایی را حفظ کنیم.

در ادامه این همایش مدیر کل دفتر آموزش بهره‌برداران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور، گفت: بر جایگاه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی تاکید دارم.

مریم طهماسبی افزود: در آموزه های دینی معلمی شغل انبیاء بیان شده چرا که خروجی آن روشنگری و آموزش جامعه انسانی است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که بخش آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در واقع متولی توانمند نمودن نیروی انسانی بخش کشاورزی در حال فعالیت است، تصریح کرد: نیروی انسانی رشته وسیعی از افراد جامعه را شامل می شود و  ما در وزارت جهاد کشاورزی به طور مستقیم با ۴ میلیون بهره بردار مواجه هستیم که متاسفانه بیش از ۵۰ درصد آنها سن بالای پنجاه سال دارند.

وی یادآورشد: در سنوات اخیر سهم اشتغال بخش کشاورزی رو به کاهش رفته است و باید جوانان وارد عرصه تولید غذا شوند تا همچنان در این عرصه خودکفا باشیم و یکی از گروه‌های هدف کارکنان بسیج نیروهای مسلح هستند که مطمئناً می‌توانند به عنوان کشاورزان آینده، نقش خیلی مهمی را در تولید ایفا کنند.

طهماسبی ورود افراد با توجه به علاقه مندی به بخش کشاورزی را از نکات مثبت در فرآیند آموزشی نیروهای مسلح دانست و افزود: امید است این افراد بعد از مهارت افزایی در یکی دو سال آینده وارد بخش تولید شوند و در تامین امنیت غذایی کشور نقش موثری داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که از تعهدات دولت در برنامه ششم، ایجاد سالانه یک میلیون و نیم میلیون شغل است، گفت: کشاورزی ظرفیت اشتغال زایی را دارد.

این مقام مسئول با بیان این‌که منظور از اشتغال‌زایی، اشتغال‌زایی پایدار است، تصریح کرد: آموزش ها باید به سمتی بروند که افراد آموزش دیده، خبره کشاورزی شوند و پس از ورود به سیستم خارج نشوند چرا که مهارت آموزی اولین گام برای راه اندازی کسب و کار است.  

وی افزود: خیلی از اقتصاددانان تاکید دارند یک جامعه وقتی می تواند موفق باشد که منابع انسانی توسعه پیدا کند نه منابع مالی، از این رو که منابع مالی محدود است ولی سرمایه گذاری بر نیروی انسانی به خصوص نیروی جوان ما را در رسیدن به اهداف بلند مدت یاری می‌کند.

طهماسبی تاکید کرد: آموزش‌ها باید متناسب با علاقه افراد، شرایط اقتضایی و نیاز جامعه باشند تا ما را در دستیابی به اهداف بلند مدت از جمله کاهش بیکاری، اشتغال در بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی و اشتغال پایدار کمک کند.

در پایان این مقام مسئول از همه افرادی که در حرکت ملی "طرح جامع مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح "دست به دست هم داده اند و این حماسه را خلق کرده اند تشکر و قدردانی کرد.