به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، رئیس این سازمان روز پنج‌شنبه ٢٣ اسفند در سي‌وسومين دوره انتخاب و معرفي نمونه‌هاي بخش كشاورزي استان، گفت: در ۷۹ رشته نمونه استانی داریم  و 10 نفر از این افراد نخبه‌های کشاورزی کشور هستند که این تعداد برتر ملی از رکوردهایی است که استان فارس طی سالیان متوالی کسب کرده و نشان دهنده توانمندی کشاورزان استان در استفاده از ظرفیت‌ها و بهره برداری صحیح از علم است.

محمد مهدی قاسمی با بیان این‌که کشاورزان برتر به عنوان پرچمداران خواستن و توانستن و قهرمانان هستند، یادآورشد: شناساندن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بی شمار بخش کشاورزی استان به منظور افزایش اشتغال و رونق در اقتصاد، ایجاد انگیزه و رقابت سالم میان شاغلان بخش کشاورزی، ارج نهادن به تلاش روستاییان وتولیدکنندگان بخش کشاورزی از اهداف برگزاری همایش تجلیل از برترین‌های بخش کشاورزی است.

او بیان مشکلات روستاییان، فراهم نمودن زمینه تبادل تجربیات و معرفی الگوهای عملی و قابل اعتماد به منظور الگو برداری سایر بهره‌برداران حوزه کشاورزی از دیگر اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان پیشرو به عنوان مروج اطلاعات، دانش و توانمندی خود را به سایرین انتقال دهند.

این مقام مسئول با بیان این‌که افزایش عملکرد تنها یکی از شاخص‌ها در انتخاب برترین‌ها است، تصریح کرد: علاوه بر آن استراتژیک بودن محصول از نظرتامین امنیت غذایی، صادراتی و ارز آوری، اهمیت رشته از نظر تولید پایدار، حفظ محیط زیست، جایگاه رشته در طرح محوری وزارت جهاد کشاورزی از دیگر شاخص‌ها است.

قاسمی اهمیت رشته از جهت بهره‎وری عوامل محدود کننده تولید نظیر آب، توجه به مشارکت در عرصه‌های مختلف تولید، بهره‎برداری و بخش ترویجی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و جلوگیری از ضایعات از دیگر پارامترها در انتخاب نمونه‌ها برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این‌که در ۴۰ سالگی انقلاب تحریم‌های ظالمانه گسترده‌تر شده است، افزود: برای تبدیل کردن تهدیدها به فرصت باید بر تعامل، وحدت و هم‌افزایی تکیه داشت و کار و تلاش بر پایه خلاقیت و نوآوری و با استفاده از تکنولوژی‌های روز و بر پایه دانش را سرلوحه قرار داد.

او افزود: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، حذف فرآیندهای زائد و کم کردن هزینه تمام شده از جمله برنامه هایی است که میتواند یاری دهنده افزایش بهره وری باشد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس با اشاره به این‌که نسخه شفا بخشی که برای تبدیل تهدیدها به فرصت وجود دارد،  اقتصاد مقاومتی است، درون‌زايي، مردم بنیان و دانش‌بنيان بودن را از رويكردهاي اصلي اقتصاد مقاومتي دانست و یادآور شد: امروز به نيمه خالي ليوان و به ظرفیت‌های مغفول در زنجيره توليد نگريسته شود.

قاسمی با بیان این‌که بکارگیری علم و فناوری و افزایش بهره وری از جمله اصلی ترین برنامه های جهاد کشاورزی است، تاکیدکرد: بهره برداران برتر با بهره‌گیری مطلوب‎تر از منابع در اختیار و بکارگیری علم و دانش توانستند به رکوردهایی دست پیدا کنند که اگر بتوانیم به طور متوسط به نصف آن دست یابیم، تحول شگرفی در کشاورزی استان رخ خواهد داد.

 رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این استان ۸.۷ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و  دارای رتبه اول محصولات باغبانی، رتبه دوم محصولات زراعی، رتبه چهارم محصولات دامی و رتبه ششم حوزه شیلاتی در بین استان‌های غیر ساحلی است و در کلان با ۱۰.۵ میلیون تن تولیدات رتبه دوم تولیدکشور را به خود اختصاص داده است‌.

او افزود: صنایع تبدیلی به دلیل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده‌، از استراتژی‌های اساسی ما بوده و فارس با ۶۳۲ واحد صنایع تبدیلی دارای مجوز جهاد کشاورزی و همین تعداد واحد صنایع دارای مجوز سازمان صمت، رتبه دوم به لحاظ تعداد واحد و جذب ماده خام را در کشور دارد.

قاسمی تصریح کرد: اصلی ترین استراتژی سازمان جهاد کشاورزی فارس، بهبود بهره‌وری آب با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، همچنین توسعه گلخانه و پوشش سایبان، توسعه کشت دانه های روغنی تا رسیدن به خوداتکایی، توسعه کاشت گیاهان دارویی به دلیل ارزش افزوده بالا، توسعه و تحقق بخشی به بذور و نهال با توجه به این‌که حدود 40 درصد از تولید را بذور و نهال توجیه می‌کند، تقویت مکانیزاسیون، اجرای گام‌های بعدی نظام نوین ترویج به عنوان روشی برای توانمندسازی بهره‌برداران، توسعه صنایع فرآوری و توسعه صندوق‌های حمایتی از دیگر استراتژی سازمان است.