رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تشکیلات سازی ضرورت امروز کشاورزی و وظیفه بسیار خطیری است که برعهده سازمان تعاون روستایی به عنوان رهبر تشکل‌ها قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی قاسمی روز پنج‌شنبه 22 فروردین ماه، در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان تعاون روستایی، با بیان این‌که فلسفه وجودی تعاون روستایی برای استفاده و هم‌افزایی ظرفیت روستاها در کشور است، یادآورشد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان برنامه پنجم، ۲۵ درصد تولید و اقتصاد کشور باید در قالب تشکل‌ها  باشد.

وی افزود: تشکل‎ها در ساماندهی تولید و به طور ویژه در اقتصاد کشاورزی، نقش‌آفرینی مورد انتظار را نداشتند از این رو زنجیره تولید که از اولویت‌های اساسی است با نگاه تحولی و  ادبیات نو از فعالیت‌های سازمان تعاون روستایی مطرح شد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تولید را نمی‌توان در حلقه‌های جدا دید، تصریح کرد: تعاونی‌ها باید به عنوان هسته اساسی این زنجیره‌ها نقش‌آفرینی کنند و تمامی حلقه‌ها را به هم پیوند دهند.

قاسمی افزود: وظیفه اصلی تعاونی‌ها وصل کردن حلقه‌های افرادی که بستر تولید را ایجاد می‌کنند، در تامین نهاده‌ها ذی مدخل هستند، در مکانیزاسیون و فرآوری تولید، برندسازی، بازاریابی و بازاررسانی نقش‌آفرینی می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نگاه به حلقه‌های زنجیره‌ای در روستا، شکل‌دهی به مهاجرت معکوس و تثبت اشتغال در روستا را از اهداف تشکیلات سازی برشمرد و گفت: در همین راستا تسهیلات توسعه پایدار روستایی از سال گذشته در کشور اجرایی شد.

قاسمی یادآورشد: علی‌رغم توجه خوبی که به زیرساخت‌های روستاها در حوزه آب، برق و گاز شده، اما به مدلی که اقتصاد روستا را رقم بزند اهتمام کافی نشده است و این مدل به هر شکلی که تعریف شود تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی باید به عنوان هسته اصلی و اساسی نقش‌آفرینی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تمام امورات کشاورزان و روستاییان باید به خودشان واگذار شود و این مهم با فعالیت تعاونی های مختلف از جمله تعاونی تولید، تعاونی روستایی و تعاونی‌های تخصصی که بابت صنوف مختلف ایجاد شده، امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که تشکل باید کاملا برآمده از جامعه روستایی باشد،گفت: در این راستا از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستا که بسیار هم زیاد و ارزشمند هستند به خوبی استفاده شود و اکثریت روستاییان در قالب این تشکیلات ساماندهی و سازماندهی شوند.

قاسمی با اشاره به این‌که ارکان تشکیلات نباید فرمایشی و دستوری باشند، افزود: این ارکان باید برآمده از حضور حداکثری مردم بوده، در جهت منافع تشکل توانمند شوند تا در نهایت تمامی زنجیره تولید در همه زمینه‌ها بوسیله این تشکل‌ها مدیریت شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: زنجیره تولید از استراتژی‌های وزارت جهاد کشاورزی است که  در صورت محقق شدن آن کاهش نوسانات بازار، اتکاء به میزان تولید و در نهایت رسالت تامین امنیت غذایی که بر عهده این وزراتخانه است، رقم می‌خورد.

در این مراسم با تکریم و قدردانی از احد بهجت‌حقیقی رئیس سابق تعاونی روستایی فارس، هدایت‌الله رحیمی، به عنوان رئيس جديد این تشکیلات معرفی شد.