پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، ماشین آلات، نهاده ها و آبیاری با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار فارس و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در شیراز گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سه شنبه 27 فروردین ماه در آیین افتتاح این نمایشگاه یادآورشد: کشت محصولات کشاورزی در هیچ شرایطی نباید بدون برنامه ریزی انجام شود حتی در هنگامی که همه مناطق کشور به لحاظ منابع آبی در بهترین وضعیت قرار داشته باشند.    

محمد علی طهماسبی افزود:  مدیریت مصرف منابع آب در تمام برنامه‌ریزی‌های حوزه کشاورزی باید در اولویت باشد و ضروری است کارشناسان ذی ربط در این زمینه با دقت عمل کنند.  
طهماسبی گفت: استان فارس نیز که پس از سال‌ها خشکسالی از بارندگی های خوبی برخوردار شده باید با برنامه ریزی همه جانبه از این موهبت به درستی بهره گیرد و بخش کشاورزی این استان بر نحوه مصرف آب در این بخش، نظارت لازم را اعمال کند.         
طهماسبی در بخش دیگری از مطالب خود، از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی به عنوان عصاره توانمندی های کشاورزی کشور یاد کرد.

کشاورزی باید به سمت وسوی دانش بنیان شدن حرکت کند

استاندار فارس در این آیین گفت: کشاورزی به عنوان بخش پیشرو وپایه نیازمند حرکت به سمت وسوی دانش بنیان شدن است، در این صورت می‌توانیم به عنوان استان اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و جایگاه دوم بخش کشاورزی کشور در تمام محصولات نقش خودمان را کما فی سابق در اقتصادملی ایفا کنیم.

عنایت الله رحیمی با بیان این که شیراز و استان فارس دارای نقش خدماتی، تجاری و کشاورزی است، یادآورشد: باید این توانمندی‌ها در نمایشگاه‌ها عرضه شود و با بهره گیری از تجربیات و دانش دیگران در زمینه توسعه اقتصادی بویژه بخش اقتصادی کشاورزی استفاده لازم را ببرد.

این مقام مسئول بااشاره به این‌که تجارت و بازرگانی در زمینه محصولات کشاورزی، ماشین آلات و نهاده ها و همچنین روش‌های نوین می تواند برای ما مفید باشد، افزود:  نمایشگاه بین المللی کشاورزی می تواند ترویج‌کننده و تقویت کننده این بخش مهم  اقتصادی کشور باشد.         

وی با بیان این که پس از 10 سال خشکسالی امسال باران رحمت الهی در استان فارس نازل شده است و باید در کنار آسیب هایی که ایجاد شده شاکر این نعمت پروردگار باشیم، گفت: تمام سدها پرآب شده و  تالاب های استان احیا شدند، کشاورزان خوشحال هستند و امسال سال بسیار مناسبی برای کشاورزی است.

رحیمی تصریح کرد: وفور بارندگی به این معنا نیست که در  مصرف آب بی رویه عمل کنیم و باید با بهره گرفتن از روش های نوین آبیاری،کشت های گلخانه ای وشهرک‌های کشاورزی مصرف بهینه آب را دنبال کنیم و به همین منظور ستاد ویژه ای برای توسعه کشت های گلخانه ای تشکیل شده است.

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به این که تجارت و بازرگانی ماشین آلات و نهاده ها در زمینه محصولات کشاورزی می تواند برای ما مفید باشد، افزود:  نمایشگاه بین المللی کشاورزی می تواند تقویت کننده این بخش از اقتصاد ملی کشور باشد.                             
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بهره‌گیری از نیروهای تحصیل کرده و افراد دارای فکر و ابتکار برای توسعه کشاورزی استان فارس اشاره داشت و افزود: فضای ایجاد شده بر اثر تحریم های دشمنان فرصت مناسبی را برای صاحبان ایده های خلاقانه فراهم کرده است تا با بهره گیری از دانش و ابتکار آنها بخش کشاورزی را دانش بنیان‌تر و پیشرفته‌تر از قبل داشته باشیم.               

وی با اشاره به این که در کشاورزی استان فارس هم پاسخگویی به نیاز داخلی و هم بحث صادرات و به دست آوردن بازار کشورهای همسایه را مورد توجه است، افزود: برای موفقیت در این عرصه باید به مزیت های خود عنایت ویژه ای داشته باشیم.

رحیمی تاکید کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان رونق تولید از طرف مقام معظم رهبری، این نمایشگاه باید بستر مناسبی را برای تحقق بخشی به این شعار فراهم آورد.