معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: با عملیاتی کردن نهضت گلخانه‌ها، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام بردارید چرا که توسعه گلخانه‎ها یکی از مصادیق رونق تولید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، یدالله رحمانی، روز ‌سه‎شنبه ۲۷ فروردین ماه در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شیراز، با اشاره به این‌که در حال حاضر ۵۲۳ هکتار گلخانه در سطح استان وجود دارد، تصریح کرد: ۳۳۴ هکتار گلخانه محصولات صیفی، سبزی گل و گیاهان زینتی و دارویی در استان راه‌اندازی شده و ۱۸۹ هکتار کشت در محیط کنترل شده به صورت سایبان است.

وی افزود: در آغاز سال ۹۴ مساحت گلخانه‌های استان کمتر از ۱۴۰ هکتار بود و اکنون با پیشرفت سه برابری آن شاهد رشد خوبی هستیم اما این رشد از هدف‌گذاری‌ها بسیار فاصله دارد و باید در این راه همه دست به دست هم دهیم و با تأمین منابع لازم در جهت افزایش تعداد گلخانه‌ها موفق شویم.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت افزایش سطح گلخانه‌ها در استان یادآورشد: براساس هدف گذاری‎ها ایجاد بیش از ۴۸ هزار هکتار گلخانه در سطح کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ تعیین شده است که از این مقدار ۷ هزار هکتار به فارس اختصاص دارد.

وی با اشاره به سهم ۱۵ درصدی فارس در برنامه ایجاد گلخانه‌ها در سطح کشور، عنوان کرد: علیرغم جایگاه خوب فارس اما هنوز نتوانسته‌ایم از پتانسیل گلخانه‌ها استفاده کنیم.

رحمانی با اشاره به این‌که ایجاد ۶۵۰ هکتار گلخانه در سطح استان فارس تا پایان سال هدف گذاری شده است، یادآور شد: با اهتمام همگانی این کار شدنی است و کشاورزان به عنوان اصلی‌ترین عناصر تحقق هدف گلخانه باید آموزش‌های لازم ببینند و عملا لمس کنند که حرکت به سمت گلخانه چقدر می‌تواند معیشت آنها را تامین کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: ستاد گلخانه در استان با محوریت استانداری، دبیری جهاد کشاورزی و عضویت همه دستگاه‌های ذی‌ربط راه‌اندازی شده و این ستاد در شهرستان‎ها به ریاست فرمانداران محترم تشکیل می‌شود.

 رحمانی با تاکید بر ارائه چارچوب‌ها به فرمانداری‌ها در ایجاد گلخانه‌ها گفت: تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و سایر تسهیلات با اولویت گلخانه پرداخت می‌شود و امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک در هر شهرستان حداقل یک شهرک گلخانه‌ای و تعدادی هم روستای گلخانه‌ای وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود بر جایگاه خوب فارس در تولیدات محصولات کشاورزی کشور علی رغم خشکسالی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در مجموع تولید کشاورزی استان تا حدود ۱۱ میلیون تن می‌رسد و پس از خوزستان، فارس در جایگاه دوم تولیدات کشاورزی قرار گرفته و ۶.۱ درصد اراضی سطح زیر کشت محصولات سالانه در استان فارس واقع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس تاکید کرد: استان فارس با تأمین 3.1 میلیون تن و  3. ۱۵ درصد تولیدات باغی کشور در جایگاه اول، با حدود 7 میلیون تن و  ۸.۱ درصد تولیدات زراعی کشور در جایگاه دوم، با تولید بالغ بر ۷۰۰ هزار تن محصولات دامی و تأمین ۵.۶ درصد این محصولات در کشور در جایگاه چهارم قرار دارد و این استان دارای رتبه ششم تولیدات شیلاتی در استان‌های غیر ساحلی است.