مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت و یا قارچ‌هایی که به‌صورت فله‌ای با منشاء نامشخص عرضه می‌شوند، خودداری کنید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجیدرضا پاکاری با اشاره به این‌که تشخیص قارچ خوراکی وحشی از قارچ‌های سمی به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد، یادآور شد: خطر سمی بودن قارچهایی که در طبیعت یافت می‌شود بسیار بالاست و در صورت مصرف در برخی موارد مسمویت‌های شدید و گاهی مرگ را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: در استان فارس 380 واحد تولید و پرورش قارچ خوراکی با ظرفیت 12 هزار و 500 تن در سال مشغول به فعالیت هستند و مصرف‌کنندگان می‌توانند با طیب خاطر قارچ دکمه‌ای تولید شده در این واحدها را مورد استفاده قرار دهند.

پاکاری تصریح کرد: اسپان (بذر اولیه)  قارچ خوراکی در مراکز دارای مجوز از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور و در شرایط کاملا استریل تولید می‌شود.

وی افزود: این اسپان در واحدهای تولید کمپوست با کمپوست مخلوط و به صورت بلوک‌های بسته‌بندی شده، در سالن‌های پرورش که با بخار صد درجه سانتی‌گراد ضدعفونی شده‌اند و در شرایط پاستوریزه رشد و پرورش پیدا می‌کنند.

پاکاری تاکید کرد: هیچ‌گونه امکان اختلاط اسپور قارچهای سمی که در طبیعت رشد میکنند با اسپور قارچ خوراکی که در مراکز تولید و پرورش قارچ خوراکی مورد استفاده قرار بگیرند وجود ندارد و قارچ‌های دکمه‌ای تولید شده در این مراکز عاری از هر گونه مسمویت است.