رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و فارس،گفت: ترسالی نباید نگاه ما را در حوزه کشاورزی به شرایط مساعد آب معطوف کند و مباحث سازگاری با کم‌آبی باید با قوت ادامه پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی قاسمی روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در همایش آب و خاک، با اشاره به پیشینه استان فارس دربخش کشاورزی و در حوزه‌هایی ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها و آبیاری، گفت: نمایشگاه بین المللی استان فارس درمقایسه با سایر استان‌ها، نمایشگاه قابل توجهی است و اتفاق خوبی که در چند سال اخیر در کنار این نمایشگاه‌ رخ داده برگزاری همایش‌های علمی_تخصصی برای دانش‌افزایی و هم‌افزایی است.

قاسمی با بیان این‌که استان فارس با حدود ۱۰.۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی رتبه دوم در ایران دارد، افزود: این استان رتبه اول تولید محصولات باغبانی، رتبه دوم تولید محصولات زراعی و رتبه چهارم تولیدات دامی را به خود اختصاص داده است که این جایگاه به یمن تلاش‌های کشاورزان عزیز و کارشناسان در کنار کشاورزان، دانشگاهیان، محققین توانمند و همه دست اندرکارانی که به پیشرفت کشاورزی توجه دارند.

وی با اشاره به شرایط تحریمی حاکم بر جامعه و نیاز به تامین نهاده‌ها در داخل کشور گفت: ضرورت خوداتکایی و تامین امنیت غذایی در شرایط کشور تکیه بر اصل بهره‌وری را امری اجتناب ناپذیر ساخته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود:  افزایش بهره‌وری آب به عنوان کمیاب‌ترین نهاده تولید باید اولویت اساسی داشته باشد، از این رو مدیریت تقاضای آب در سرلوحه اقدامات وزارت جهادکشاورزی در چند سال اخیر و به خصوص در دولت تدبیر و امید قرار گرفته است.

این مقام مسئول یادآورشد:  اگرچه امسال ترسالی بود و در استان فارس پراکنش بارندگی مناسبی داشتیم اما توجه به سیکل بارندگی‌ها نشان می‌دهد که این میزان بارندگی هر 10 الی 15 سال یکبار اتفاق می‌افتد و کشور به اهمیت آبخیزداری، آبخوانداری، پخش سیلاب و تمامی اقدامات که در خصوص بهره‌گیری از آب باران بوده واقف است، در همین راستا از سال گذشته اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری تخصیص داده شده تا از این سیل‌های که منطبق با شرایط اقلیمی است، به بهترین نحو استفاده شود و شرایط خشکی و خشکسالی را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی گفت: درسیل اخیر اگرچه حادثه بسیار ناگوار دروازه قرآن کام همه را تلخ کرد اما غالب تالاب‌ها آبگیری و سدها آب‌ مورد قبولی ذخیره کردند و در استان فارس به دلیل تشنه بودن زمین و شدت کم بارندگی‌ها خسارت کمتری به کشاورزی و مزارع نسبت به سایر استان‌ها وارد شد.

قاسمی افزود: به دلیل حیات کشاورزی این ترسالی اخیر نباید نگاه به بهره‌وری و توجه به مقوله مدیریت تقاضای آب را تغییر دهد و این مدیریت  در مباحث مختلف از جمله توسعه کشت گلخانه، آبیاری تحت فشار که استان فارس رتبه اول دارد، کشاورزی حفاظتی،تغییر الگوی کشت، استفاده از گیاهان کم آب بر و...همچنان در دستور کار قرار دارد و مباحثی نظیر کشت برنج جایگاه ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که محور تمام استراتژی‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس آب و افزایش بهره‌وری آب است، تصریح کرد: زنجیره‌های تولید با هدف بازاررسانی و ایجاد اقتصاد بهتر برای کشاورزان، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و در نتیجه افزایش بهره‌وری آب است.

قاسمی با بیان این‌که دربهره‌برداری از سامانه‌های نوین آبیاری نیازمند کار جدیدی هستیم، یادآورشد: افرادی که از این سامانه استفاده می‌کنند علاوه بر آموزش جهت بهره‌وری بهتر از سامانه‌ها به کاربرد ابزار نوین نیاز دارند که در این راستا در استان فارس سامانه هوشمند آبیاری توسط محققین فارسی اختراع شده و به تولید انبوه رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکیدکرد:  تخصیص یارانه به سامانه هوشمند آبیاری از محل یارانه سامانه ‌نوین آبیاری، کمک می‌کنئ که این سیستمهای هوشمند را در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا در جهت تعیین دور، میزان و زمان آبیاری کمک به آنها کمک کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به راه‌اندازی دفتر خاک در وزارت جهاد کشاورزی، یادآورشد: هر چند کشور به لحاظ اجرایی در سالیان متمادی تحقیقات خوبی در حوزه خاک داشته اما به لحاظ قانونی نیاز به جایگاه داشت که امیداریم با راه‌اندازی این دفتر به مباحث اجرایی خاک توجه ویژه شود.

همایش آب و خاک روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی با حضور مشاور محترم وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نماینده فائو و نماینده انجمن کشاورزی آلمان برگزار شد.