معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به ضرورت جلوگیری از توسعه زوال مرکبات در اسرع وقت، گفت: آنچه که مورد نیاز ماست راه میان‌بری است که بتواند به ریکاوری و بازگشت درخت به حالت اولیه کمک کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیمراد سرافرازی در بازدید از باغ‌های آلوده به زوال مرکبات در شهرستان جهرم افزود: توصیه‌های لازم برای کنترل بحران به صورت دستورالعمل به مدیریت حفظ نباتات ارسال شده است و رعایت نکات ایمنی باغبانی در دستور کار باغداران قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، باغ‌های آلوده ممکن است علائم ظاهری را نشان ندهند اما با افزایش سن گیاه به طور ناگهانی علائم مشهود می‌شود.

سرافزاری با اشاره به اینکه مجموعه‎ای از عوامل در ایجاد عارضه  زوال مرکبات نقش دارند، تصریح کرد: عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری، ویروس و ویروئید پس از اینکه درخت بر اثر سوء مدیریت  و شرایط اقلیمی دچار زوال شد حمله کرده و باعث تشدید بیماری‎ می‌شوند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد: نتایج بازدید و آزمایشات محققین داخلی و خارجی در اسرع وقت به مدیریت حفظ نباتات ارسال می‌شود.

در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: عارضه‌ زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات‌‌خیز استان فارس به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.

حمید دبیری افزود: این عارضه به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود و بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون(خارگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.

به گفته وی، نشانه‌های این مشکلات شامل قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک ‌شدن تاج درخت، ریزش برگ‌هاست و زوال باعث از بین رفتن ریشه‌های مویین و سیاه شدن ریشه های اصلی، خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان می‌شود.

 دبیری تصریح کرد: عارضه زوال مرکبات که از سال ۹۰ شناسایی شد، از سال ۹۳ با به اوج رسیدن این عارضه، توسط مسئولین ، کارشناسان استانی و ملی و محققین داخلی و خارجی در دست بررسی است.