تداوم حیات کشاورزی فارس با توسعه گلخانه

مبینی مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس به همراه قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، پاکاری مدیر باغبانی و واحدی پور رییس روابط عمومی این سازمان، رییس و تعدادی از کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی بیضا از گلخانه در حال احداث ۱ هکتاری های تک تولید گل و گیاهان زینتی آقای رضا شبانی در منطقه تنگ خیاره بیضا _ شهرستان سپیدان بازدید نمودند.

به گزارش خبرنگار "پرتو امید"، محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این بازدید گفت: کشاورزان با انتقال کشت از فضای باز به گلخانه علاوه بر کمک به حیات کشاورزی و منابع آب استان، در تامین امنیت غذایی استان و کشور نقش آفرینی بهتری خواهند داشت.

وی با اشاره به این که رسالت و مسئولیت اجتماعی بخش کشاورزی افزایش بهرهوری است، تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه ای باعث افزایش بهره وری نهاده های تولید از جمله آب به عنوان کمیاب ترین نهاده می باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به ازاء هر واحد مترمکعب آب آبیاری در گلخانه 10 تا 15 برابر محصول در فضای باز تولید می‌شود و در گلخانه محصولات با کیفیت بهتر، هزینه کمتر در محیط کنترل شده ای از آفات و بیماری ها تولید می شود.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در شهرستان سپیدان گلخانه‌های سبزی و صیفی و تولید گل زینتی بیشتر از سایر شهرستان‌ها توسعه پیدا کرده است اظهار داشت: این امر نشان می دهد که مردم فهیم این شهرستان به خوبی قدر و ارزش آب منطقه را متوجه هستند و به دنبال افزایش بهره‌وری آب هستند.

قاسمی تصریح کرد: در استان فارس به دنبال انتقال 80 هزار هکتار کشت سبزی و صیفی در فضای باز به 7 هزار هکتار کشت در محیط کنترل شده و گلخانه هستیم و علاوه بر آن از سرمایه‌گذارانی که قصد تولید گل و گیاه و نشاء گلخانه‌ای دارند حمایت می‌کنیم.

وی بیان داشت: ارزان‌ترین تسهیلات بخش کشاورزی، از بند الف تبصره 18 تسهیلات 7 درصد در مناطق غیربرخوردار و تسهیلات 9 درصدی در مناطق برخوردار به توسعه کشت گلخانه اختصاص داده می‌شود.

قاسمی یادآور شد: محدودیتی برای ایجاد گلخانه نیست و گلخانه‌های کوچک مقیاس 10 متر مربعی در روستاها تا شهر‌ک‌های گلخانه‌ای 200 هکتاری حمایت می‌شوند و مجوز دریافت می‌کنند.

وی اذعان داشت: در استان فارس ستاد گلخانه‌ها با محوریت معاون محترم استاندار تشکیل شده تا مسائل و مشکلات احتمالی سرمایه‌گذاران دنبال شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: آموزش‌های مهارتی لازم توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز آموزش کشاورزی استان فارس به متقاضیان احداث گلخانه ارائه می‌شود و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نظیر گاز و برق، نهایت مساعدت و همکاری با مجتمع گلخانه‌ای را دارند.

وی در خاتمه یادآور شد: از همه کشاورزانی که در کشت سبزی و صیفی فعالیت دارند استدعا دارم که کشت خود را به گلخانه ببرند.

مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس در پایان سفر خود به شهرستان سپیدان در گفتگوی اختصاصی با "پرتو امید" اظهار داشت: هدف از این بازدید به اتفاق رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس آشنایی با برنامه های طرح نوین آبیاری اعم از آبیاری تحت فشار و به طور خاص کشت های گلخانه ای این استان بوده است.

وی افزود: با توجه به بحث اقتصادی و ارتباط آن با کسب و کار، ضرورت جایگزینی کشت هایی که نیاز به آب کمتری دارند و توسعه کشت های گلخانه ای محرز است و خوشبختانه در سال های گذشته رشد خوبی در توسعه کشت های گلخانه ای در این استان به وجود آمده است که جا دارد از متولیان این امر بخاطر حمایت هایشان تقدیر و تشکر نمایم.

مبینی در ادامه گفت: مشکلات پیش روی کشاورزان، بهره برداران و متقاضیان احداث گلخانه در حال حاضر چه تسهیلات، سرمایه در گردش و بازاریابی برای فروش محصولات خود می باشد که باید در برنامه های آتی حوزه بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، حوزه های نظارتی و قانون گذاری قرار گیرد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس بخش کشاورزی را مهمترین بخش اقتصادی استان فارس و کشور خواند و تاکید نمود: همه ما وظیفه داریم کمک کنیم تا این بخش هر روز بهتر از قبل توسعه پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که خوشبختانه بحث رونق تولید در بخش کشاورزی از قبل هم مورد توجه قرار داشته است، اظهار کرد: در بخش کشاورزی از قبل، مواردی همچون تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد زیرساخت های مناسب و تلاش برای پیدا کردن بازار، چه داخلی و چه خارجی در دستور کار دستگاه های متولی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مبینی با ذکر این نکته که به دلیل محدودیت آب و با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید، لازم است که جهاد کشاورزی توجه بیشتری به این دو قسمت داشته باشد، گفت: باید همچنان تلاش شود کشت های گلخانه ای توسعه بیشتری پیدا کرده و نهاده ها از قبیل بذر،کود و سم با قیمت مناسب در اختیار تولید کنندگان قرار داده شود و بازار مناسبی برای فروش محصولات کشاورزی جهت صادرات پیدا نماییم.