مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به افق جدیدی در توسعه آبزی پروری این استان اشاره کرد و گفت: فارس برای اولین بار با همکاری مراکز تکثیر استان گیلان موفق به تولید 45هزار قطعه بچه ماهی خاویاری شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی افزود: در سال جاری برای اولین بار از 2 قطعه ماهی خاویاری سیبری، پرورش یافته در مزرعه‌ " پارس مهرخاویار" شهرستان استهبان، 45 هزار قطعه ماهی در مراکز تکثیر استان گیلان تولید شده و 18 هزار قطعه از بچه‌ ماهی‌های تولیدی به استان فارس انتقال داده شد که علاوه بر تامین نیاز مراکز پرورش استان، نیاز سایر استانهای جنوبی نیز تامین می‌شود.

به گفته وی ماهی خاویاری از نظرارزش اقتصادی و ارز آوری در سطح بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده که در حال حاضر تامین بچه ماهی از عمده مشکلات تولیدکنندگان این نوع ماهی است.

فلاحی یادآورشد: پیش از این تامین بچه ماهی با استفاده از مولدین صید شده از دریای خزر و با حمایت مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری دولتی انجام می‌شد و اکنون به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی تولید مولدین اهلی دردستور کار قرار گرفته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به همت والای مدیر و کارشناسان مزرعه‌ " پارس مهرخاویار" ،گفت: همکاری در تامین ماهی مولد باعث شد تا گام جدیدی در توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری برداشته شود.

مزرعه "مهرخاویار" در شهرستان استهبان استان فارس،  فعالیت خودرا از شهریور سال 1387با ظرفیت تولید 45 تن گوشت ماهیان خاویاری آغاز کرده و هم‌اکنون علاوه بر تولید گوشت  ماهیان خاویاری و خاویار از انواع گونه های ماهیان خاویاری با کیفیت دان یک(امپریال)، تولید مولدین پرورشی مناسب نیز برای تکثیر ماهیان خاویاری در این مزرعه انجام می‌شود.

استان فارس با تولید سالانه بالغ بر 270 کیلوگرم خاویار و 80 تن گوشت ماهی خاویاری رتبه اول تولید در استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص داده است.