رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مجموعه باغ‌های گل محمدی لایزنگان با وسعت حدود 5 هزار هکتار، بزرگترین مجموعه گل محمدی دیم دنیا است که نقش موثری را در تولید گل محمدی و فرآوردهای استحصالی آن را دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی در حاشیه دهمین جشنواره گل و گلاب شهرستان داراب گفت: معیشت مردم این منطقه بر پایه گل محمدی است و با توجه به اینکه از سالیان قبل باغ‌ها احداث شده و محل ارتزاق مردم بوده است گرفتن اسناد اراضی باغ‌ها دغدغه مردم است.

به گفته وی اگر باغ‌ها در تصاویر هوایی سال‌های دهه 40 دیده شوند قطعا کاربری آنها از آن زمان تغییر پیدا کرده و با رعایت قوانین و مقررات حفظ کاربری، سند به آنها تعلق می‌گیرد.

قاسمی تصریح کرد: در منطقه لایزنگان داراب به واسطه جنگلی بودن هم زمان در کنار توسعه جنگل ایجاد و توسعه باغ‌های بادام و گل محمدی صورت گرفته از این رو فرآیند اثبات مالکیت مردم سخت است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه قسمتی از اراضی تثبیت مالکیت شده و در تلاش هستیم که به مردم کمک شود تا با آرامش بیشتری در اراضی در اختیار، اقدامات خودشان را انجام دهند، افزود: اگر هم مالکیت این اراضی با توجه به فرآیند قانونی تثبیت نشود امکان واگذاری قانونی، از طریق ماده 3 حق بهره‌برداری برای مردم وجود دارد تا همانند سالیان متمادی به بهره‌داری ادامه دهند چرا که  نظر دولت بر این است که بهره‌برداران بخش کشاورزی با آرامش بیشتری، به کشت و کار بپردازند.

قاسمی با بیان اینکه خوشبختانه گیاهان دارویی که عمده‌ترین آنها گل محمدی است از اهداف توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی است و این وزارتخانه کمک‌های خود را به صورت اولویت‌دار به گلخانه و گیاهان دارویی تخصیص داده است، تاکید کرد: اعتبارات و تسهیلات خوبی به منظور بازسازی، بهسازی، اصلاح باغ‌ها و تمام نیازهای مردم در این حوزه اختصاص داده شده و بهره‌برداران داراب نیز به تناسب استفاده خواهند کرد.