استاندار فارس گفت: با توجه به جایگاه  این استان در تولید مواد غذایی کشور، یک سابقه تاریخی چندین ساله می‌گوید ما به اندازه جایگاه خود مورد توجه واقع نشدیم و قطعا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم علی‌رغم خشکسالی‌های حاکم تلاش‌های خوبی در حوزه کشاورزی و آب صورت گرفته که با کمک اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می توانیم گام های بلندتری نیز برداریم.               

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، شامگاه چهارشنبه با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و مدیران استان فارس جلسه شورای کشاورزی، ستاد احیا تالاب‌ها و شورای حفاظت آب و سازگاری با کم آبی در استان فارس برگزار شد.

در این نشست عنایت‌اله رحیمی از پیگیری مستقیم توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده خبر داد و افزود: در بحث گلخانه و شهرک‎های کشاورزی ستاد ویژه‌ای با مدیریت "معاون اقتصادی استانداری" در استان فارس تشکیل دادیم که این ستاد می‌تواند اثرگذار باشد.               

وی افزود: برای کاهش اتکا به بخش کشاورزی تنوع‌بخشی به اشتغال در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه بانک‌ها به ویژه بانک کشاورزی کمک‌های خوبی کردند.

رحیمی  همچنین به صدور مجوزهای بدون نام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مجوز بدون نام در استان فارس صادر شده است که این مجوزها می‌تواند سرمایه‌گذار را از پیچ و خم های مباحث اداری خارج کند و فساد اداری را کاهش دهد.    
وی در ادامه به بحث مبارزه با آفت ملخ‌ در استان فارس اشاره کرد و افزود: در این زمینه تمام فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و کشاورزان را بسیج شدند و اقدامات خوبی صورت گرفته، جهاد کشاورزی دو فروند هواپیما را اجاره کردند و تاکنون بیش از 30 هزار هکتار مبارزه انجام شده که در صورت ادامه حمله ملخ نیاز به اعتبارات جدید تا رسیدن به سطح مبارزه 80 هزار هکتار وجود دارد.               
استاندار فارس از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس خواست به این استان در زمینه تخصیص اعتبارات خشکسالی نگاه ویژه ای داشته باشند.

به گفته رحیمی سرمازدگی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سیل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به مزارع و باغ های استان فارس وارد کرده که نیاز به جبران خسارت است.             
وی  اظهار کرد: در حوزه منابع طبیعی سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور به مبلغ ۵۷ میلیارد تومان داشتیم که قسمتی از این اعتبارات تخصیص پیدا کرد و کارهای خوبی در حوزه آبخوانداری و آبخیزداری صورت گرفته است و امروز نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه دیگری با این سازمان به میزان ۶۷ میلیارد تومن امضاء کردیم که امیدواریم تامین اعتبار شود. 
رحیمی از وزارت نیرو خواست بحث خاموشی در مزارع کشاورزی را کمتر کند و افزود: در جنوب استان محصولات زراعی برداشت شده اما به خصوص در قسمت‌های شمالی هنوز زمان زیادی مانده تا محصولات کشاورزی برداشت شود بنابراین نیاز به مصرف آب دارند لذا اگر وزارت نیرو خاموشی را کمتر کند و تدابیری در این زمینه بیندیشد قسمتی از مشکلات کشاورزان حل می شود که وزیر نیرو در این زمینه قول مساعد داده است.           

وی تصریح کرد: نهایت تلاش شده که همخوانی وانسجام بین سیاست‌گذاری و اجرا با موضوع آب، خاک و کشاورزی حاصل شود که حتما این تلاش‌ها منجر به نتایج خوبی خواهد شد.

رحیمی افزود: از محیط زیست می‌خواهیم همانطور که طرح احیای تالاب‌ها در دست تهیه است و در واقع تشکیلات مورد نظر هم در این زمینه ایجاد شده اعتبارات مورد نیاز را تخصیص دهد.

بیش از 6 هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به آب در دست اجرا است

استاندار فارس با بیان اینکه وزارت نیرو بیش از 6 هزار میلیارد تومان پروژه مربوط به آب در استان در دست اجرا دارد، افزود: از وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم که نسبت به سدهای در دست ساخت استان مساعدت بیشتری شود.

رحیمی با بیان اینکه درخواست‌ها باید با مقدورات دولت همخوانی داشته باشد، بیان کرد: نباید به گونه‌ای صحبت کرد یا وعده داد که اگر اعتبارات حاصل نشود، موجبات سرخوردگی در مخاطب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای طرح‌های بالای 70 درصد تخصیص‌ها را نهایی کنید تا به سرانجام برسد، عنوان کرد: "سد هایقر" استان فارس با پیشرفت 90 درصد باید سریعتر به نتیجه برسد. "سد نرگسی"  در سال‌های گذشته حرکت سریع نداشته اما امسال کل تخصیص‌های این سد محقق شد و در حال حاضر پیمانکار هیچ مطالبه‌ای ندارد اما برای پیشبرد کار سد نیاز به اعتبارات بیشتری است  و توانمندی لازم در پیمانکار وجود دارد اما باید سرعت پروژه بالا رود.

رحیمی با بیان اینکه تکمیل "سد کوار" هم آب صنعت و هم شرب و آب کشاورزی را تامین می‌کند، افزود: این سد با پیشرفت 65 درصد بلاتکلیف مانده و اگر منابعی برای ساخت آن حاصل شود، ساخت آن موثر خواهد بود.

استاندار فارس با بیان اینکه دولت مصمم است پروژه های بالای ۷۰ درصد پیشرفت به نتیجه برسد گفت: پروژه آبرسانی خط دوم درودزن به شیراز رو به اتمام است و پروژه آب رسانی رودبال به داراب، فسا، استهبان و زرین دشت نیز در حال انجام است.     
رحیمی افزود: دولت تلاش لازم را در مباحث مرتبط با حوزه آب داشته است البته این به آن معنی نیست که هیچ مشکلی در ارتباط با آب در استان نداریم، تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید تلاش خود را مضاعف کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار توانمندی‌های استان مشکلات و محدودیت‌های نیز وجود دارد، اظهار داشت: برای حل مشکلات و بالفعل کردن توانمندی‌ها راهکارهایی تدوین شده است.

استاندار فارس تاکید کرد: برای حل مسائل و مشکلات حوزه های کشاورزی و آب، کمیته‌ای مرکب از معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و روسای سازمان های جهاد کشاورزی، محیط زیست و آب منطقه‌ای استان تشکیل و موارد مطرح شده در این جلسه به صورت میدانی بررسی شود و تا دو هفته آینده مسائل را پیگیری و راهکارهای لازم را ارائه دهند.