رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روزانه 10 تا 12 هزار هکتار مبارزه با ملخ داریم، گفت: تا پایان روز ۲۲ خردادماه،  ۵۷۰ هزار هکتار با ملخ‌ها مبارزه صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدرضا درگاهی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان فارس با اشاره به وضعیت ملخ‌های صحرایی در ایران، اظهار داشت: از 7 بهمن سال 97 درگیر ملخ‌های صحرایی شدیم که کانون اصلی آنها 2 طرف دریای سرخ و شمال شرق آفریقا است.

وی با بیان اینکه در شرایط اقلیمی با بارش‌های مطلوب ملخ‌ها طغیان می‌کنند، گفت: سال گذشته طوفان بسیار سنگینی در مدت 16 ساعت و با 550 میلی متر بارندگی در مرز مشترک عمان و یمن رخ داد که با توجه به رطوبت پسندی ملخ صحرایی سبب ازدیاد جمعیت ملخ‌ها و مهاجرت آنها از عمان، یمن، قطر، امارات و عربستان به سمت ایران شد.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی وظیفه کشورهای در مسیر بود که با این ملخ‌ها مبارزه کنند و در این امر کوتاهی کردند.

درگاهی افزود: تا پایان روز سه شنبه 21 خردادماه، 153 ریزش به کشور داشتیم و با توجه به بالارفتن دما در شبه جزیره عربستان و کمبود غذا ملخ‎ها جهت تابستان‌گذرانی باید به سمت پاکستان و هندوستان بروند.

درگاهی با اشاره به اینکه  در استان فارس تاکنون در سطح  30هزار هکتار با ملخ مبارزه شده، تصریح کرد: جنوب این استان با ملخ‌ها درگیر هستند که پیش بینی می‌شود تا 80 هزار هکتار مبارزه با این آفت در اراضی فارس صورت گیرد و این سطح مبارزه امکانات استانی را نیز می‌طلبد که تا به امروز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و جای تشکر از استاندار محترم دارد.

به گفته درگاهی، دبیر منطقه فائو از زحمات استانداران و روسای سازمان جهاد کشاورزی در 8 استان درگیر با حمله ملخ تقدیر کرد چرا که عملیات مبارزه در این استان‌ها به خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی ضمن تشکر ویژه از حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس در بحث تامین اعتبارات گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان شهریورماه باید تا سقف 800 هزار هکتار مبارزه با ملخ در ایران صورت بگیرد تا امنیت غذایی ما صدمه‌ای وارد نشود.