نشست مشترک اعضای محترم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با کشاورزان پیشرو استان فارس در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با حضور اعضای محترم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، طهماسبی معاون محترم وزیر در امور باغبانی، اکبری معاون محترم آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، شهبازی معاون سازمان جنگلها و مراتع کشور، قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان پیشرو استان فارس و سایر اعضاء برگزار شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به تایید لایحه «حفاظت از خاك » توسط شورای نگهبان گفت: با عنایت به محدودیت منابع خاک توجه جدی به بحث خاک در کشور باید صورت گیرد.

علی مراد اکبری افزود: منبع آب جدیدی در کشور وجود ندارد بنابراین بایستی به سمت توسعه عمودی برویم و سهم آب کشاورزی در بهره وری ۳۴ درصد می باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: از ۲ سال پیش طرحی در زمینه مصرف آب توسط محصولات کشاورزی در ۳۵ محصول که ۸۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود اجرا شده است که نتایج حاصل از این طرح نشان داد که میزان مصرف آب بخش کشاورزی کمتر از ۶۵ درصد بوده است.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون بر این باورند، سیاست های ارزی که در قبال بخش کشاورزی اتخاذ می شود باید توسط دولت اصلاح شود.

احمد علی کیخا افزود: همان گونه که ما از دستگاه‌ها انتظار داریم به تکالیف قانونی خود عمل کنند از نهادهایی مانند اتاق بازرگانی ایران هم انتظار است به تکالیفی که در قانون دیده شده به درستی عمل کنند.

وی، از اتاق بازرگانی ایران خواست که با پیدا کردن بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی، تولید کننده کشاورزی را تشویق به تولید محصول برای این بازارها کند.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار است در استانی مانند فارس که محصولات منحصر به فردی مانند انجیر تولید می‌کند در حوزه صادرات، پیدا کردن بازارهای هدف و تشویق تولید کننده برای تولید و فرآوری محصولات برای آن بازارها وقت بیشتری گذاشته شود.

شایان ذکر است که در این جلسه کشاورزان پیشرو در استان فارس به بیان مشکلات خود پرداختند.