معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: رسالت اصلي ما در سه محور تامين امنيت غذايي کشور، حفاظت از منابع پايه توليد و تامين معيشت و ايجاد اشتغال است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان در نشست خبری افزود: علي‌رغم حاكميت ١١ سال خشكسالي اما با بكارگيري دانشهاي فني روز، موفق به حفظ سهم ١٠ درصدي این استان در توليدات كشاورزي كشور شده‌ايم.

وي همچنين با بيان اينكه بهره‌وري آب، اساس همه برنامه ريزي‌ها در اين سازمان است، خاطرنشان كرد كه در سال‌هاي اخير شاهد كاهش سطوح كشت زراعي و افزايش سطوح باغي هستيم.

 معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس همچنین با بيان اينكه نزديك به ٨٥ درصد روغن ايران از خارج وارد مي‌شود، اين موضوع را پاشنه آشيلي براي كشور خواند و گفت: اولويت اصلي اين سازمان در حوزه زراعي، توسعه كشت دانه‌هاي روغني با محوريت كلزا در شرایط فعلی است.

وی افزود:  در سال زراعي ٩٧  توليد ٣٠ تا ٣٢ هزار تن كلزا داشتيم كه در سال جاري هم پيش‌بيني شده سطح كشت تا ٨٤ هزار تن برسد و در جهت تولید دانه روغنی، گیاه گلرنگ نیز در فصل زراعی جاری، در سطح بيش از ١٠ هزار هكتار در فارس كشت شده است.

پژمان با اشاره به اینکه تولید گندم پايه امنيت ملي كشور است، یادآورشد: طي چند سال اخير خودكفايي داشته‌ايم و پيش‌بيني توليد گندم به ميزان ١٤.٥ ميليون تن در كشور شده كه ١.٢ ميليون تن آن سهم فارس است.

به گفته وی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی تولید بذر است و براساس آن ضريب نفوذ بذر اصلاح شده در فارس بايد ٦٥ درصد باشد كه ٥٥ هزار تن بذر در فصل زراعي گذشته توليد شد و در فصل زراعي جاري هم همين ميزان پيش‌بيني مي‌شود.

پژمان گفت: توسعه کشت چغندر پاییزه یکی دیگر از اولویت‌های سازمان است اما قیمت این محصول و عدم همکاری مناسب کارخانجات قند در این زمینه از مشکلات چغندرکاران است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت پنبه سبب رشد این محصول در فارس شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که 16 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول قرار گیرد.

این مقام مسئول اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای از اولویت‌ها است، افزود: در حال حاضر 550 هکتار گلخانه در فارس وجود دارد که برنامه‌ریزی ما رساندن این رقم به 7 هزار هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنين به حمله آفت ملخ در ١٤ شهرستان استان فارس اشاره داشت و با بيان اينكه تاكنون در ٣٥ هزار هكتار مبارزه با ملخ انجام شده است، خاطرنشان كرد: پيش‌بيني مي‌شود كه تا دو هفته آينده حمله نسبتا سنگين ملخ در فارس ادامه داشته باشد.