رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به دلیل محدودیت منابع آب و خاک در استان  ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به صورت افقی وجود ندارد از این رو به دنبال توسعه عمودی در این بخش هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی قاسمی در همایش «آب، کشاورزی و زندگی» در شهرستان جهرم افزود: این همایش به همت جهاد کشاورزی، اداره آب، فرمانداری و صنف کشاورزی شهرستان با هدف ارائه آخرین یافته‌های در بحث صرفه‌جویی مصرف آب برگزار شد.

وی اظهار کرد:  با توجه به اینکه شهرستان جهرم از اوایل دهه ۵۰ دشت ممنوعه بوده و در این شهرستان سطح آب زیر زمینی بسیار افت داشته و عمیق‌ترین چاه‌های استان را داریم، جهت فائق آمدن بر چالش آب باید از تکنولوزی، فناوری و دانش روز استفاده کنیم تا ظرفیت باغ‌های مرکبات شهرستان پایدار بماند.

قاسمی افزود: برهمین اساس "سامانه آبیاری هوشمند" که توسط محققین کشاورزی استان طراحی و ابداع شده است به شهرستان معرفی شده و طرحهای الگویی در حال پیاده‌سازی است، این سامانه‌ها زمان و میزان آب آبیاری را به ما اعلام می کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: امیدواریم کشاورزان عزیز با بهره‌گیری از این سامانه‌ها و تکنولوژی‎های نوین بتوانند باغ‌های بهتری را داشته باشند تا با مدیریت آبیاری بر چالش آب به نحو مطلوبی فائق بیایم.

قاسمی با بیان اینکه جهت فائق آمدن بر چالش آب دو راهکار داریم، گفت: باید با اجرای عملیات های آبخوانداری، آبخیزداری و تغذیه مصنوعی آبهای سطحی از همه میزان آب بارندگی استفاده و به سفره های آب زیر زمینی کمک کنیم که در این حوزه با پیگیری‌های دولت، حمایت های مجلس و به اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اعتبارات بسیار خوبی تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه راهکار دوم بالابردن بهره وری آب است که اساسا در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، افزود: بهره وری فیزیکی آب، میزان محصولی است که به ازاء واحد آب آبیاری به دست می آید و بهره وری اقتصادی سود خالصی است که به ازاء واحد آب آبیاری می توانیم کسب کنیم.

به گفته قاسمی راه کارهای افزایش بهره وری به دو دسته نرم افزاری وسخت افزاری تقسیم می شود و در راه کار نرم افزاری ، بالا بردن دانش برای استفاده بهتر از آب دنبال می‌شود که تحقیقات،آموزش، ترویج و توانمند سازی جزو اقدامات نرم افزاری است و خوشبختانه طرح نظام نوین کشاورزی که در کشور در حال انجام است در همین راستا است.

این مقام مسئول بیان کرد: روش های سخت افزاری نظیر آبیاری تحت فشار، هوشمند سازی آبیاری، استفاده از گلخانه، پوشش های سایبان، کشت نشایی محصولات، استفاده از بذر و نهال گواهی شده، کشاورزی حفاظتی و کشت گیاهان کم آب بر نظیر گیاهان دارویی هستند.

وی با بیان اینکه از روش های فیزیکی بالابردن راندمان آبیاری توسعه کاشت گلخانه‎ای است، گفت: در کشت های گلخانه‌ای بهره وری آب تا ۱۵ برابر افزایش پیدا می کند و با حمایت دولت ارزان‌ترین تسهیلات، برای احداث گلخانه در مناطق کمتر برخوردار ۷ درصد و در مناطق برخوردار 9 درصد است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه خیلی از مسائل گلخانه نظیرحرائم، مساحت، صدور مجوز ها حل شده، تاکید کرد: دو شرط اصلی و کفایت کننده برای متقاضیان احداث گلخانه داشتن پروانه چاه و غیر تصرفی بودن زمین است.

وی در ادامه به کاهش 30 تا 40 درصدی مصرف آب در باغ‌های با پوشش سایبان اشاره کرد و افزود: کاهش خسارت تگرگ، سرمازدگی، آفتاب سوختگی، آفات و بیماری ها از جمله مزایای کاربرد پوشش سایبان است.

به گفته وی شهرستان جهرم در استفاده از پوشش سایبان در کشور پیشتاز است و در این  باغ‌ها به طور عموم زوال کمتر مشاهده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از روش های غیر مستقیم بالابردن بهره وری آب است و از متقاضیان احداث آن حمایت می‌کنیم.

همایش آب، کشاورزی و زندگی با حضور کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ، رضایی رییس کمیسیون عمران، خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات و قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.