معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نسخه مدیریتی کنترل زوال مرکبات  توسط محققین با هماهنگی و مشارکت سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی آماده شده و با رعایت یکسری اصول اولیه تا حد زیادی این عارضه قابل کنترل است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، کاظم خاوازی در همایش " آب، کشاورزی و زندگی"  در شهرستان جهرم افزود: معرفی و سازگاری ارقام مجول و پیارم خرما و معرفی ارقام نارنگی ورا و پرنا  و نسخه های فنی مدیریت باغ از خدمات این ایستگاه تحقیقات به باغداران است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: همه همکاران این سازمان در تلاش هستند که مشکلات هر چند کوچک کشاورزان را برطرف کنند.

به گفته خاوازی آنچه امروزه در بخش کشاورزی تاثیرگذار است و این بخش را متحول می‌کند، اشاعه دانش یعنی آموزش و ترویج است.

 وی افزود: دانش فقط در اختیار ‌دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیست، بلکه بخش قابل توجهی از دانش در اختیار بهره برداران و کشاورزان عزیز است که دانش باید به چرخه در بیاید و اطلاعات به دست همه کشاورزان برسد و اطلاعات مراکز تحقیقات به صورت الگوی کشت باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا چهره بخش کشاورزی  را کاملا تغییر بدهد.

خاوازی با اشاره به اینکه تا قبل از سال 1393 کنترل کیفی کود سروسامان نداشت، افزود: سامانه پيام كوتاه تعيين اصالت كود با هدف ساماندهي و نظارت بر بازار كود مصرفي بخش كشاورزي توسط موسسه تحقيقات خاك و آب وزارت جهاد کشاورزی راه اندازي شده و کشاورزان براي اطمينان از اصالت انواع مواد كودي خريداري شده مي توانند شماره ثبت برچسب روي بسته كود را به این سامانه پيامك كنند که تخلفات در این زمینه پیگیری قضایی هم دارد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه تقریبا هیچ بذر گندم، جو و سویا وجود ندارد که خارج از کشور وارد ایران شود و همه توسط سازمان تحقیقات تامین می‌شود، گفت: در 5 سال اخیر حدود 80 رقم در اختیار کشاورزان قرار گرفت به عنوان مثال رقم گندم رخشان یکی از ارقامی است که کشاورزان پیشرو با حداقل  یک تا دو نوبت مصرف آب کمتر از این رقم زیر 12 تن در هکتار برداشت نکردند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: خیلی از تغییرات نیاز به پیچیدگی‌های عجیب تکنولوژی یا سرمایه گذاری ندارند و صرفا با کسب اطلاعات از مراکز تحقیقاتی کشور صورت می‌گیرد.

همایش آب، کشاورزی و زندگی با حضور کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ، رضایی رییس کمیسیون عمران، خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات و قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.