نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی جهاد کشاورزی با تحلیل درستی از شرایط کشور، کشاورزی را کمک شایانی به اقتصاد می‌داند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، محمد‌رضا رضایی کوچی در همایش " آب، کشاورزی و زندگی" در شهرستان جهرم افزود: به اعتقاد بنده درکنار منابع کشور که عمدتا از نفت و مالیات تامین می‌شود بخش کشاورزی می‌تواند کمک فراوانی به اقتصاد داشته باشد، مخصوصاً در شرایط فعلی که بستر صادرات برای تامین ارز کشور فراهم است.

وی اظهارکرد: حداقل ۱۵ کشور با جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر در همسایگی کشور ما هستند که می‌توانیم نیازهای آنان را در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی تامین کنیم که متاسفانه این بستر به خوبی فراهم نشده است.

به گفته رضای کوچی زیرساخت این موضوع به رایزنی‌های سیاسی برمی‌گردد که قاعدتاً در وزارت امور خارجه، صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما حداقل معادل توان صادرات نفت می‌توانیم برای کشورهای همسایه خدمات فنی مهندسی و کشاورزی داشته باشیم که این فرصت‌ها را به راحتی از دست داده‌ایم.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد اقتصاد شهرستان بر پایه‌ کشاورزی است، افزود: کشاورز ما با پرداخت خسارت‌های سنگین ناشی از سیل، سرمازدگی، گرمازدگی و خشکسالی امروز به تجربه و تبحر ارزشمند رسیده و دکترای مدیریت بحران دارد از این رو انتظار است که با تامین منابع مالی و از تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان در رسیدن به اهدافی که در حوزه کشاورزی تعریف شده کمک کرد.

به گفته وی تابستان دمای هوا در شهرستان جهرم نزدیک به ۴۵ درجه می‌رسد و باعث افزایش تبخیر و تعرق شده که پوشش سایبان در باغ‌های این شهرستان در کاهش میزان تبخیر بسیار موثر است که توسعه بیشتر پوشش سایبان نیاز به تسهیلات بانکی دارد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعزام متخصصین داخلی و خارجی به شهرستان جهرم در بررسی زوال مرکبات، افزود: از همکاری خوب وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه سپاسگزارم.

رضایی کوچی اظهار کرد: اگرچه در اجرای آبیاری تحت فشار موفق بودیم اما در کنار آن بایدترمیم کانال های کشاورزی، آبخیزداری و  جاده بین مزارع مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشاورزی کنار تامین نیاز داخلی، باید زمینه صادرات بهتر را برای محصولات فراهم شود، افزود: مقدمه آن بسته‌بندی خوب و توسعه صنایع تبدیلی است و بانک‎ها باید در پرداخت تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : بیمه‌ها در بحث سرمازدگی و سوختگی شدید معمولا به نسبت خسارتی که به کشاورزان وارد شده آنها را همراهی و پشتیبانی نمی‌کنند که از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار پیگیری این موضوع هستم.

همایش آب، کشاورزی و زندگی با حضور کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ، رضایی رییس کمیسیون عمران، خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرافرازی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات و قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.