رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: نزول رحمت الهي و بارش‌هاي مناسب سال جاري سبب رويش قابل توجه گياهان مرتعي و خودرو در غالب دشت‌ها، كوه‌ها و حاشيه مزارع كشاورزي استان شده كه اين امر خطرات احتمالي ناشي از آتش سوزي در مراتع، جنگل‌ها و مزارع كشاورزي را افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا واحدی‌پور افزود: جهت پیشگیری از آتش‌سوزی به غیر از زمان‌های نیاز و اضطراری، به هیچ ‌عنوان در طبیعت آتش روشن نکنید و هنگام خروج پس از اطمینان از خاموش بودن آتش ضایعات مربوطه را در مکان‌های مخصوص جمع‌آوری زباله‌ها قرار دهید.

وی با اشاره به اینکه محل برپایی آتش حداقل تا شعاع 10 متر باید عاری از هر نوع علف خشک و ضایعات چوب درختان باشد، بیان کرد: از روشن کردن آتش در میان علف‌های خشک به شدت بپرهیزید چرا که این علف‌ها آتش را به سرعت به سایر نقاط منتقل می‌کنند.

واحدی‌پور با اشاره به اهمیت توجه به جهت وزش باد در زمان روشن کردن آتش، افزود: در روزهایی که وزش باد شدت دارد آتش روشن نکنید و در صورتی که به شعله‌ی زیادی نیاز ندارید از ریختن چوب زیاد و سایر مواد اشتعال‌زا بر روی آتش جدا خودداری کنید.       

این مقام مسئول تاکید کرد:  جهت روشن کردن آتش، به هیچ عنوان از بنزین و سایر مواد خطرناک استفاده نکنید چرا که ممکن است دست شما به بنزین آغشته شده باشد و پس از روشن کردن کبریت دستان شما دچار حریق شده و سراسیمه دستان خود را تکان دهید که این امر موجب پاشش بنزین بر روی طبیعت و آتش گرفتن آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در محل برپایی آتش، باید حتما وسایل خاموش کننده آتش را به همراه خود داشته باشید، افزود: برای پخت و پز در طبیعت، از وسایل منصوب ( منقل‌ها و باربیکیوها) در این مکان‌ها استفاده کنید، در غیر این صورت از منقل‌های سیار جهت درست کردن زغال استفاده کنید و از درست کردن آتش برروی سطح مستقیم زمین بپرهیزید.

واحدی‌پور با بیان اینکه تابش آفتاب به سطح شیشه، باعث تمرکز پرتوهای آفتاب را بر روی یک نقطه خاص و موجب آتش گرفتن آن قسمت و در نهایت سرایت به سایر نقاط خواهد شد، هشدار داد: به هیچ عنوان ظروف شیشه‌ای مانند شیشه نوشابه، بشقاب شکسته و ته سیگار روشن و یا خاموش را در طبیعت رها نکنید.