مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: سال گذشته در حوزه گل و گیاه بیش از ۳۵ میلیون دلار صادرات داشتیم و پیش بینی می‌شود در حوزه صادرات با راه اندازیو تکمیل پایانه ها در کل کشور تا پایان سال۱۴۰۰بتوانیم این میزان را دو تا 2.5  برابر افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نخستین همایش نهضت ساماندهی و توسعه گلخانه در این استان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، هفدهم و هیجدهم تیرماه در شيراز برگزار شد كه در پايان اين همايش غلامرضا تقوی در يك نشست خبري بیان کرد: در حوزه سبزی و صیفی گلخانه ای  با احتساب بخشی از فضای باز پیش‌بینی تولیدات سه میلیون تنی در سال ۹۸ و  ابتدای ۹۹ و صادرات ۳۰ درصد از ظرفیت راداریم.

به گفته وی بر اساس برنامه ششم باید ۱۱ میلیارد متر مکعب صرفه جویی آب داشته باشیم بنابراین انتقال کشت از فضای باز به محیط کنترل شده باید جدی تر اجرا شود.

تقوی با بیان اینکه در سال 98 برنامه توسعه بیش از۵ هزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه در دستور کار است، افزود: متقاضیان احداث گلخانه انتقال کشت باید در اولویت دریافت تسهیلات بانکی قرار بگیرند و فرآیند صدور مجوز برای آنها تسهیل شده است.

وی بیان کرد: متقاضیان حتی الامکان تا پایان آبان ماه سال جاری برای ارائه تقاضای خود به سازمان های جهاد کشاورزی در استان‌ها، مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و مراکز خدمات در روستاها مراجعه کنند تا بتوانند از حمایت ها، تسهیلات و ارتقاء دانش فنی و صدور مجوزهای به موقع استفاده کنند که پس از پایان این مهلت به دليل حجم مراجعه و تقاضا كنندگان، صدور مجوز و ارائه تسهیلات با روند سخت تری انجام خواهد شد.

تقوی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در کمک به توسعه گلخانه، افزود: این موضوع ریشه در باورها و تغییر فرهنگ مردم دارد و باید روش کشت، استفاده از تکنولوژی، ابزار و فناوری را در لایه لایه جامعه هدف، نهادینه کنیم و آنها را به این باور برسانیم که برای مصرف بهینه آب و نهاده ها باید دست به تغییر در روش تولید بزنند برهمین مبنا ما برنامه اطلاع رسانی و ترویجی ويژه‌ای تدوین کرده ایم.

وی گفت:  در نظر داریم متقاضیان انتقال کشت از فضای آزاد به محیط‌های کنترل شده، با همکاری نظام مهندسی کشاورزی از دانش فنی و خدمات مشاوره‌ای رایگان برخوردار شوند.

 

مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی اظهار کرد : ۸۳ درصد سطح زیر کشت گلخانه ای در کشور مربوط به خیار گلخانه ای، کمتر از ۱۵ درصد مربوط به گوجه فرنگی و مابقی هم سایر صیفی و سبزیجات است.

 تقوی تاکید کرد: اگر محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود برای عرضه به لحاظ قیمت برسند هیچ کشاورزی حاضر نیست اراضی خود را تغییر کاربری دهد ویا خرد کند بلکه از فضای پشت بام‌ها، پارکینگ ها و حتی باغچه  را هم برای تولید  استفاده می کند.