مشاور مدیر کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روابط عمومی باید با ساختارسازی به سیستم‌های ارتباطی خود معنا دهد، تصریح کرد: این واحدها نباید منفعل و محافظه‌کار باشند بلکه باید با قاطعیت در نقش مدعی العموم جامعه و وکیل مدافع سازمان با برنامه گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حمید شکری خانقاه معتقد است روابط عمومی با تحقیق آغاز می شود و با تحقیق پایان می‌پذیرد چنانچه آغاز هر فعالیت در روابط عمومی با سفر، مطالعه، مخاطب شناسی و پایان آن با ارزیابی و سنجش همراه است.

به گفته وی نگاه صرف به روابط عمومی به عنوان واحد اطلاع‌رسانی و محل تولید و تبادل خبر، قاتل روابط عمومی است.

شکری بزرگترین آفت روابط عمومی‌ها را روشن نبودن برنامه و نقش راه، وظیفه محوری، عدم تفکیک موضوعات راهبردی و غیر راهبردی، تضادها و تعارض‌ها دانست و ابراز داشت: روابط عمومی باید با ارتباط با نخبگان، رهبران فکری، ذی‌نفعان و مخاطبان، ارتباطات انسانی را مدیریت کند.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با اشاره به اینکه خبر، گزارش، نمایشگاه و مراسم‌ها ابزارهای مدیریت انسانی هستند، تصریح کرد: روابط عمومی پیشرو باید برنامه استراتژیک داشته باشد که بدین منظور با برنامه ارتباطی موفق و تفکر راهبردی، مخاطب‌شناسی کرده و نقشه‌ذی‌نفعان و نقشه راه را ترسیم کند.

شکری فرهنگ سازی مصرف محصولات کشاورزی را جزو کارکردهای مهم روابط عمومی در این بخش تلقی کرد و افزود: در حال حاضر مصرف بی‌رویه سموم، سلامت جامعه را به خطر انداخته و به همین دلیل تولید محصولات گواهی شده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته که در همین راستا روابط عمومی باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد ارتباط موثر با مخاطب در متقاعدسازی و جلب مشارکت جامعه گام بردارد.

وی اهداف سازمانی را سازنده، پیش‌برنده و پویا برشمرد و اظهار داشت: در هر سازمانی این اهداف، منافع عمومی جامعه را در برمی‌‌گیرد و روابط عمومی قدرتمند باید بر اساس اصول "ارتباطات افکار عمومی" تسهیل‌گر اهداف سازمانی باشد؛ به عنوان مثال روابط عمومی جهاد کشاورزی باید بهره‌برداران بخش کشاورزی را به رعایت الگوی کشت و اجرای سیاست‌های مدیران، متقاعد ساخته تا تابع هیجان بازار نباشند.

شکری اعتقاد دارد روابط عمومی به عنوان خبررسان، ما را به هدف فرهنگ‌سازی و متقاعدسازی نزدیک نمی‌کند بلکه با یکسری ارتباطات یکپارچه و بکارگیری موثر تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های ارتباطی، امورات را اولویت‌بندی و مخاطبان کلیدی را شناسایی می نماید.

شکری، گریزی به اهمیت پژوهش و نظرسنجی نیز زد و گفت: نظرسنجی یعنی اطلاع‌یابی از تفکرات، نیازها، خواسته‌ها و چالش‌های مردم و در صورتی که قبل از هر طرح و برنامه‌، مخاطب‌سنجی و آمایش سرزمین صورت نگیرد، پروژه‌ها با شکست مواجه نخواهند شد.

وی با بیان اینکه نقش روابط عمومی مدیریتی است، اذعان کرد:  قدرت مشاور مدیریت ارتباطات سازمانی باید بخشی از باورهای مدیر روابط عمومی باشد.

مدرس جامعه شناسی ارتباطات فرهنگی با بیان اینکه زندگی فرایند ارتباطات، اطلاعات و تبادلات است، تاکید کرد که ابزارهای هوشمند کارساز نیست چنانچه روابط عمومی کارآمد به "مدیر ارتباطی هوشمند" نیاز دارد.

صدا و سیما الگوی‌های موفق کشاورزی را نمایش دهد

شکری در بخشی از سخنان خود یادآور شد که صدا و سیما با نمایش فیلم‌های محقرانه، بزرگترین ضربه را به جامعه کشاورزی زده است. از نظر وی، صدا و سیما با نمایش کشاورزی سنتی به عنوان شغلی کم‌ درآمد و همچنین نشان دادن کشاورزان به عنوان افرادی نه چندان پیشرو، موجب گرایش منفی جامعه به صنعت کشاورزی شده است.

به گفته این مسئول گلخانه، دامداری، مزارع پرورش آبزیان، مزارع و باغ‌های پیشرفته بسیاری در کشور وجود دارد که توسط بهره‌برداران پیشرو مدیریت می‌شود و صدا و سیما با به نمایش گذاشتن الگوهای موفق و معرفی کشاورزی به عنوان یک صنعت درآمدزا می تواند باعث جذب سرمایه‌گذار به بخش کشاورزی شود.

وی روابط عمومی را مدیریت ارتباطات انسانی با تمام تکنولوژی‌های نوین دانست و اظهار داشت: داشتن روابط عمومی پیشرو در گرو سناریو نویسی، داستان‌گویی و تیزرسازی برای تمام اهداف و برنامه‌های کلان می باشد و این سناریو در قالب تیزرها در قالب مولتی مدیا، شبکه‌های اجتماعی، اینفوگراف، روش‌های نوین ارتباطی و تکنولوژی‌های جدید است.

شکری با بیان اینکه روابط عمومی باید قدرت تولید محتوا داشته باشد، گفت: مشکل ما فقط ابزار نیست چنانچه تولید و بازاریابی محتوا یک صنعت است.

 

مشاور مدیر کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تولید محتوا یعنی اینکه سناریویی را به صورت فرآیندی بنویسیم و کشاورزان را به منظور اجرای اهداف وزارتخانه متقاعد سازیم و برای این منظور