عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور گفت: تا کنون ۱۳۸ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار "پرتو امید"، عوض علیزاده مقدم در گردهمایی یک روزه اعضای هیات مدیره صندوق‌های توسعه حمایت از بخش کشاورزی استان فارس، افزود: یکی از مولفه‌های اساسی توسعه پایدار کشاورزی، افزایش و رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

وی تصریح کرد: تشکیل صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی از سال ۹۷ در کشور با محوریت تولیدکنندگان این بخش در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

علیزاده مقدم بیان کرد: فارس یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه کشاورزی است به گونه‌ای که سالانه حدود ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشور اظهار داشت: 12 صندوق توسعه بخش کشاورزی شهرستانی با اعتباری حدود 15 میلیارد تومان در استان فارس تشکیل شده است و 6 صندوق دیگر نیز تا پایان سال 98 به مجموع صندوق های این استان افزوده خواهد شد.

وی با بیان این که ۱۵ هزار نفر از جامعه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی فارس و ۴۵۰ تشکل فعال این حوزه در صندوق های توسعه کشاورزی سهام دار هستند، تاکید کرد: این صندوق‌ها به صورت شرکت سهامی و مشارکت ۴۹ درصدی دولت و ۵۱ درصدی بهره‌برداران در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تسهیلات صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با نرخ ۴ درصد در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

در ادامه این گردهمایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بخش کشاورزی استان فارس سهم 10 درصدی را در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در کشور در اختیار دارد و کماکان با تمامی مشکلات به دنبال توسعه کشاورزی در این استان هستیم.

محمد مهدی قاسمی افزود: یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی کشور خرد بودن مزارع می باشد که ما به دنبال تجمیع هستیم که در این زمینه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی توانسته اند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بنابراین صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به دنبال رفع 2 نقیصه عدم یکپارچگی و کمبود سرمایه در بخش کشاورزی می باشند.

وی تصریح کرد: مدیریت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با خود مردم است و این صندوق ها منابع ارزان قیمت را در اختیار تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی قرار می دهند.

قاسمی یادآور شد: در حال حاضر 12 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در شهرستان های استان فارس تشکیل شده است که فردا با حضور مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی کشور صندوق دیگری در استان فارس افتتاح می گردد که تا پایان سال به دنبال تشکیل و افتتاح 5 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس هستیم زیرا که با توجه به گستردگی بخش کشاورزی در این استان و نقش آن در تامین امنیت غذایی کشور وجود این صندوق ها در این استان ضروری می باشد.

وی با اشاره به این که صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی زنجیره های تولید و همچنین تک تک اجزای این زنجیره ها را مورد حمایت قرار می دهند، اظهار کرد: ما به دنبال تزریق منابع مالی ارزان قیمت در بخش کشاورزی می باشیم که این صندوق ها با تامین منابع مالی ارزان قیمت این مهم را در حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی چه در زمینه تامین نهاده ها و چه در زمینه های دیگر بر عهده دارند.

وی با اشاره به این که بایستی شفافیت رکن اصلی صندوق های توسعه کشاورزی باشد، تاکید کرد:  جلب مشارکت حداکثری، پاسخگویی و مهم تر از همه شفافیت باید از ارکان صندوق‌های شهرستانی توسعه بخش کشاورزی باشد.

قاسمی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تلاش حداکثری در جهت افزایش سرمایه صندوق ‌های توسعه کشاورزی انجام خواهد داد تا با کمک این صندوق‌ها سرمایه در گردش کشاورزان استان فارس تامین شود.

وی با اشره به این که تشکیل این صندوق‌ها با هدف حل مشکل کمبود سرمایه کشاورزان و بهره‌برداران انجام شده است، اظهار کرد: این صندوق‌ها به نسبت بانک‌ها از منابع بسیار کمتری برخوردار هستند اما توانسته‌اند با همین منابع اندک گام‌های بزرگی برای رفع مشکلات کشاورزان و مشارکت ذی نفعان بردارند.

گردهمايي مشترك رئيس و معاونين سازمان با  اعضاي هيئت مديره شركت مادر تخصصي با صندوق هاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي استان فارس با حضور رضوی مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور، اعضای هیات مدیره صندوق مادر تخصصی، قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، صبوری پور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیر عاملان صندوق های شهرستان ها و اعضای هیات مدیره آن و سایر اعضاء با بررسی وضعیت تشکیل صندوق های شهرستانی و برنامه توسعه این صندوق ها، مباحث مرتبط با حوزه فعالیت های مدیریت امور مجامع، فعالیت های واحد حقوقی، فعالیت های مدیریت توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات و فعالیت های مدیریت توسعه عملیات و بهبود بهره وری برگزار شد.

استاندار فارس گفت: صندوق کشاورزی، صندوق منابع طبیعی و صندوق زنان در توسعه کشاورزی و توانمندسازی روستائیان موثر است و این استان در زمینه راه اندازی و حمایت از این صندوق ها جایگاه برتر کشور را در اختیار دارد.

عنایت الله رحیمی در دیدار با رضوی رئیس و اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی کشور، اظهارداشت: صندوق های بخش کشاورزی موجب انسجام اجتماعی و تقویت پیوستگی میان مردم می شوند زیرا هماهنگی و ارتباط حسنه و نوع دوستی را بین افراد گسترش می دهند.

نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: فعالیت های کشاورزی بیشتر توسط اقشار مستمند و روستائیان صورت می گیرد و حمایت صندوق های بخش کشاورزی و منابع طبیعی از این افراد موجب گسترش و تقویت کشاورزی خواهد شد.

وی با بیان این که در چندین جلسه شورای برنامه ریزی استان و شورای اداری موضوع صندوق های بخش کشاورزی پیگیری شده است، بیان کرد: برای افزایش سرمایه این صندوق ها علاوه بر اعتبارات دولتی می توان از روش های متنوع دیگری استفاده کرد که باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.