وزیر جهاد کشاورزی در آستانه گرامی داشت هفته دولت در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما گفت: افزایش بهره وری و ایجاد زنجیره ارزش از راهبردهای اساسی توسعه بخش کشاورزی کشور است.

به گزارش خبرنگار "پرتو امید"، محمود حجتی افزود: طرح های بخش کشاورزی در راستای رونق تولید با اتکا به بهره وری هرچه بیشتر در استفاده از ظرفیت های منابع آب و خاک و ظرفیت های موجود اجرا می شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پس از خودکفایی کشور در تولید گندم، افزایش تولید دانه های روغنی با هدف کاهش وابستگی در روغن و کنجاله مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و با توجه به آب بر و تابستانه بودن عمده گیاهان روغنی، طرح توسعه کشت کلزا که محصولی پاییزه است و با استفاده از آب باران امکان تولید دارد در تناوب با کشت گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود. وی تصریح کرد: با خودکفایی در گندم از طریق افزایش بهره وری، بخشی از این اراضی به کشت کلزا اختصاص می یابد که هم در افزایش تولید دانه های روغنی و هم تقویت و حاصلخیزی خاک موثر است.

حجتی با اشاره به این که توسعه کشت چغندرقند پاییزه از دیگر طرح های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش خوداتکایی در تولید شکر است، اظهار کرد: بر اساس آمار، میزان اشتغال بخش کشاورزی از ۱۸ درصد در سال ۹۰ به ۱۸.۵ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است و اجرای طرح های جدید از جمله توسعه گلخانه ها در اشتغال بخش کشاورزی موثر بوده است.        وی در ادامه با اشاره به این که کشت سبزی و صیفی در گلخانه ها در مقایسه با فضای باز موجب ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و احداث هر هکتار گلخانه حداقل ۱۰ شغل ایجاد     می کند، تاکید کرد: در سال ۹۲ حدود ۸ هزار هکتار گلخانه داشتیم که این میزان در حال حاضر به بیش از ۱۵ هزار هکتار افزایش یافته است و سال گذشته، ۳ هزار هکتار گلخانه احداث شده و برای سال جاری ایجاد ۵۵۰۰ هکتار گلخانه پیش بینی شده که با احداث این میزان، وسعت گلخانه های کشور تا پایان امسال به ۲۰ هزار هکتار می رسد.   وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: طرح های افزایش تولید محصولات اساسی با توجه به ظرفیت ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می شود، در سال ۹۶، در شکر به مرز خودکفایی رسیدیم و در پنبه هم افزایش تولید ۳۰ تا ۴۰ درصدی حاصل شده است و در دانه های روغنی نیز ضریب خوداتکایی از ۶ درصد در سال ۹۲ به ۱۶ درصد افزایش یافته است و امیدواریم با اجرای برنامه ای ۱۰ ساله و تحول در تکنولوژی ها و بذر، ضریب خوداتکایی در روغن به ۷۰ درصد افزایش یابد.
وی یادآور شد: امسال نیز کشور در تولید گندم خودکفاست و در سال جاری، هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷۰۰ تومان توسط دولت به صورت تضمینی خریداری می شود که از نظر ما خودکفایی در گندم محقق شده و خرید گندم از کشاورزان ادامه دارد.

حجتی اذعان کرد: زنجیره تولید از تامین نهاده تا سفره باید یکپارچه باشد و توانمندسازی تعاونی ها برای ایجاد و تقویت زنجیره های تولید ضروری است.

وی تصریح کرد: در پنج سال اخیر، یک میلیون هکتار سیستم های نوین آبیاری در کشور اجرا شده است که طی این مدت، راندمان آبیاری از ۳۷ درصد به حدود ۴۴ درصد رسیده و بهره وری در آب در مزرعه سالانه به طور متوسط ۵ درصد افزایش یافته است.