مدیر عامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی با اشاره به نقش تعاونی ها در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، بهره وری آب و مهندسی کردن کشاورزی، گفت: توسعه کاشت چغندرقند پاییزه در دستور کار قراردارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدرضا رزاقی در نشست کشت چغندرقند پاییزه درشیراز افزود: تعاونی تولید روستایی کشت چغندرقند را در سه استان کرمانشاه، ایلام و فارس در سال جاری دنبال می کند که در استان فارس در سطحی حدود یک هزار هکتار اجرا می شود.

به گفته وی جهت سهولت توسعه چغندرقند "کارگروه استانی" شامل سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، صندوق بیمه و بانک کشاورزی با دبیری "اتحادیه استان" تشکیل شده است.

رزاقی ابراز کرد: به منظور مدیریت بهتر کشت و کمک به کشاورزان، اتحادیه تعاونی کشور عقد قرارداد کشت با تعدادی از کارخانه‌های چغندرقند را دنبال می‌کند.

1500 شرکت تعاونی تولید در سطح کشور فعالیت می کند

این مقام مسئول گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی های تولید،  1500 شرکت تعاونی های تولید در سطح کشور  و بیش از 170 شرکت در استان فارس فعالیت می کند.

به گفته رزاقی، بالغ بر500 هزار بهره بردار بخش کشاورزی عضو این شبکه گسترده هستند و 3.3 میلیون هکتار از اراضی کشور در حوزه شرکت های تعاونی قرار دارد.

وی اضافه کرد:  66 اتحادیه شهرستانی و استانی داریم و ده هزار نفر نیرو ازکاردان تا دکترا در این اتحادیه مشغول به کار هستند.  

این مقام مسئول گفت: تشکل های تعاونی تولید باید با توجه به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی، برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت خود را تنظیم کنند.

رزاقی تصریح کرد: در اتحادیه کشور برنامه ها در چهار محور فنی مهندسی، پایداری و توسعه، مالی و اعتباری  و بازرگانی تنظیم شده است از این رو در سال جاری سه محور اصلی تولید بذر، توسعه تشکل ها و تعاونی ها  و مدیریت کشت در قالب کشت کشاورزی قراردادی یا مشارکتی در دستور کار قرار دارد.