رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای تامین روغن خوراکی مردم بیش از 85  درصد وابستگی به خارج داریم که این امر بیش از 5 میلیارد دلار ارزبری برای کشور دارد از این رو کاشت کلزا به عنوان گیاهی که حدود 40 تا 45 درصد روغن دارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس محمد مهدی قاسمی افزود: با توجه به اینکه کشور در روغن خوراکی وابسته است این وابستگی در شرایط حاضر که امکان انتقال ارز وجود ندارد بسیار سخت‌تر است ضمن اینکه روغن خوراکی تولیدی در داخل کشور بسیار با کیفیت تر از روغن های خارجی است.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: لذا در شرایط کنونی جامعه بایستی با کمک یکدیگر، هم‌افزایی و انسجام سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی را عملیاتی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما کشت کلزا و توسعه آن را برای پایداری کشت گندم می خواهیم خاطر نشان کرد: کلزا گیاهی مناسب جهت اجرای تناوب زراعی در استان بوده و تناوب کلزا - گندم موجب کنترل بیماری های خاکزاد از جمله پاخوره- لکه نواری گندم، کنترل علفهای هرز باریک برگ مثل جودره و جو موشی و یولاف و افزایش عملکرد محصولات بعدی که این مهم در زمینه گندم بیش از 1.5 تا 2 تن افزایش عملکرد محصول بعد از کشت کلزا می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلزا بالاترین میزان روغن استحصالی در بین دانه های روغنی را دارد یادآور شد: روغن استحصالی از کلزا با کیفیت ترین روغن ها بدلیل داشتن بالا ترین میزان اسید های چرب غیر اشباع می باشد و کنجاله آن در تعلیف دام و طیور نقش اساسی دارد و در توسعه صنعت زنبورداری نیز نقش اساسی دارد.

قاسمی بیان کرد: کلزا به دلیل داشتن ریشه عمیق و نفوذ به اعماق خاک می تواند از مواد غذایی استفاده نموده و در شرایط خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشد و در کشت پاییزه بدلیل استفاده از نزولات اسمانی نیاز کمتری به ابیاری دارد و همچنین به دلیل بقایای گیاهی مطلوب و سریع التجزیه بودن تاثیر مثبت بر ماده الی  وبهبود ساختمان خاک دارد.

وی با اشاره به اینکه تراکم مطلوب کلزا 4 کیلوگرم در هکتار می باشد اذعان داشت: بذر و همچنین کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت کلزا در استان فارس فراهم شده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

قاسمی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت کلزا 4700 تومان پیشنهاد شده است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش قیمت کلزا به ازاء هر کیلوگرم 5000 تومان است تاکید کرد: اگر کلزا را با کشت های شتوی نظیر گندم، جو و گلرنگ قیاس نماییم متوجه می شویم که کشت کلزا از هر لحاظی مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه اگر دغدغه کشور و تولید محصول کافی و با کیفیت روغن را برای کشورمان داریم بایستی کلزا بکاریم، اظهار کرد: زیر ساخت ها (صنایع روغن کشی) در کشور وجود دارد و همچنین تجربیات 25 ساله در زمینه های تحقیقاتی فنی و مدیریتی در کشور موجود می باشد.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه امکان برداشت مکانیزه کلزا با هد های مخصوص را داشته که این امر ریزش محصول را به حداقل می رساند و از ضایعات محصول جلوگیری می نماید.

این مقام مسئول خطاب به این کشاورزان پیشرو گفت: انتظار داریم حداقل 20 درصد از اراضی خود را به کشت محصول کلزا اختصاص دهید و این مهم را به دیگر کشاورزان منطقه خود توصیه نمائید.

وی در ادامه خطاب به کلیه کشاورزان استان فارس یادآور شد: با کاشت یک هکتار کلزا به کمپین خوداتکایی در تولید روغن خوراکی بپیوندید.

نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با جمع کثیری از کشاورزان پیشرو شهرستان مرودشت با هدف توسعه کشت کلزا در استان فارس برگزار شد و بهره برداران بخش کشاورزی به بیان نقطه نظرات، مسائل و مشکلات خود در حوزه شهرستان مرودشت پرداختند.