رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور حفظ هویت انجیر ایران و استهبان تولید کنندگان و صادرکنندگان این محصول خواستار سخت گیری در صدور گواهی قرنطینه هستند.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی بعداز ظهر روز چهارشنبه 25 مهرماه در نشست بررسی وضعیت قرنطینه و مشکلات صادرات انجیر استهبان افزود: رسالت قرنطینه کشاورزی، نظارت دقیق بر کالاهای صادراتی است چرا که عرضه کالای نامرغوب به خارج از کشور، اعتبار کشور را به خطر می اندازد.

وی ابراز کرد: به زودی انجیرستان دیم استهبان ثبت جهانی خواهد شد در نتیجه یک ظرفیت جهانی برای حفظ و حراست "انجیر استهبان" ایجاد می‌شود که امیدواریم به باغداران و صادرکنندگان این محصول نیز کمک شود.

قاسمی با اشاره به ضرورت آموزش رفتار فنی به کشاورزان، تصریح کرد: از ظرفیت مرکز تحقیقات انجیر به منظور تولید محصول انجیر گواهی شده و با کیفیت استفاده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بَر انجیر بیشتر و آبیاری اضافه تر باعث کاهش کیفیت انجیر می شود، یادآور شد: علاوه بر این آبیاری بیش از حد صدماتی به منابع زیرزمینی وارد می کند و به منظور حفظ کیفیت انجیر استهبان مدیریت آبیاری و سم پاشی بی رویه انجیر باید توسط مردم انجام شود.

نشست بررسی "وضعیت قرنطینه و مشکلات صادرات انجیر استهبان" با حضور مریم جلیلی مقدم مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور، مهدی قائمیان معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور، احمدرضا کمالی سروستانی فرماندار استهبان، نمایندگان تولیدکنندگان و صادرکنندگان و جمعی از مسئولین ستادی و شهرستانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.