مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: جنسیت 5500 قطعه ماهی سیبری با وزن میانگین پنج تا 6 کیلوگرم و 1900 قطعه فیل ماهی چهار ساله با وزن میانگین 18 تا 25کیلوگرم در مزرعه رنگین کمان ملوسجان به روش اولتراسونوگرافی تعیین شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی فلاحی با اشاره به اینکه در ماهیان خاویاری استحصال خاویار از جنس ماده و در مرحله سنی خاصی صورت می گیرد، افزود: امکان تشخیص جنسیت آن­ها در سنین پائین از طریق نشانه ­های ظاهری غیر­ممکن است چرا که این ماهیان دیر به بلوغ جنسی می رسند.

به گفته وی، در روش غیر تهاجمی اولتراسونوگرافی امکان تمایز جنس نر از ماده و تشخیص مراحل اوولاسیون تخمک به منظور تعیین زمان دقیق استحصال خاویار وجود دارد.

فلاحی تصریح کرد: ماهیان خاویاری ماده سیبری در سن پنج الی 6 سالگی و فیل ماهی در سن 10 الی 12 سالگی به رسیدگی جنسی رسیده و امکان استحصال خاویار وجود دارد.

این مقام مسئول یادآورشد: در مزرعه رنگین کمان ملوسجان واقع در شهرستان سپیدان 60 تن بیوماس ماهیان خاویاری از گونه ­های فیل ماهی، سیبری، ازون ­برون، قره­ برون، استرلیاد، شیپ به تعداد 19500 قطعه تولید می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: این مزرعه با استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون آبزی ­پروری (امکان بازچرخش آب،  تصفیه فیزیکی و تزریق اکسیژن) شرایط مناسبی برای افزایش توان تولید ماهیان خاویاری در استخرهای پرورشی فراهم نموده است.