به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جهانبخش میرزاوند در سومین همایش روز جهانی خاک در شیراز افزود: در وزارت جهاد کشاورزی دفتر امور خاک تشکیل شده که این دفتر به شکل تخصصی مسائل خاک را پیگیری خواهد کرد.

به گفته وی، قانون حفاظت از خاک پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان در خرداد ماه سال جاری ابلاغ شده است.

میرزاوند با اشاره به ماموریت وزارت جهاد کشاورزی برای تهیه آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک، اظهار کرد: مراحل نهایی تدوین این آیین نامه انجام شده و به زودی به منظور تصویب هیئت وزیران به دولت ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران با 168 آزمایشگاه بخش خصوصی و 32 آزمایشگاه بخش دولتی، به لحاظ تعداد آزمایشگاه خاک یکی  از پیشروترین کشورهای جهان است که به غیر از تعداد معدودی که با اعتبار و دانش فنی خود کار می کنند بسیاری از آزمایشگاه ها وضعیت مناسبی ندارند.

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: اجرای عملیات نسخه نویسی، بکارگیری کارشناس فنی در مراحل تهیه، بسته بندی و فروش کود در دستور کار قرار دارد که این امر به بهبود وضعیت آزمایشگاه ها کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان فارس و شهر شیراز نسبت به حفاظت خاک توجه شده است،افزود: اهمیت خاک در کشور تبدیل به باور شده و این باور اجتماعی باید فراگیر شده و با مشارکت همگانی از اراضی و خاک ها صیانت شود.

میرزاوند با اشاره به اهمیت تهیه "نقشه راه مدیریت خاک" استان فارس، گفت: این نقشه در مدیریت خاک کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه استان فارس و شهر شیراز در امر حفاظت خاک پیشرو است، افزود: تهیه اطلس خاک شیراز توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز و استفاده از خاک های قابل کشاورزی حاصل از ساخت و ساز در سایت‌های غنی‌سازی خاکی از جمله اقدامات شاخص است.

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بر اساس قانون با تخریب کنندگان خاک برخورد جدی می شود، اما تنها اجرای قانون برای رسیدن به هدف کافی نیست بلکه تبدیل دغدغه ها و چالش ها به یک باور و جذب مشارکت مردمی می‌تواند به ما کمک کند.