به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان فارس، در این همایش بنی عامری ضمن تشکر از رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس به دلیل جدیت در پیگیری توسعه گلخانه در این استان گفت : استان فارس و خراسان پیشرو در اجرای طرح پایلوت پوشش محافظتی باغ ها می باشند.

 وی در ادامه با تاکید بر این که انتقال دانش فنی دنیا به صورت ایده برداری از اهمیت زیادی برخوردار است و نه به شکل کپی برداری  و نیز با تاکید موکد بر اجرای طرح پایلوت پوشش محافظتی باغ ها در محصولات مختلف اظهار داشت :یکی از نسخه های شفا بخش در عبور از بحران خشکسالی توسعه گلخانه ها و استفاده از سایبان می باشد.

در ادامه این همایش محمدمهدی قاسمی با اشاره به بحران خشکسالی و کاهش بیش از ۷۰ درصدی میزان بارندگی سال جاری استان فارس نسبت به سنوات گذشته گفت: با نگاه هوشمندانه و با تفکر در جهت استفاده مطلوب از ظرفیت ها می توان از شرایط بحرانی فعلی گذری موفق داشت.

قاسمی در ادامه اظهار داشت: مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی، آب می باشد و با توجه به اینکه آب محور اصلی تمام استراتژی ها می باشد،در این راستا و همچنین افزایش بهره وری استفاده از  آب،  توسعه کشت های گلخانه ای مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:از جمله سیاست های سازمان جهاد کشاورزی فارس در جهت مدیریت بحران خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب ، جایگزین نمودن ۷هزار هکتار کشت گلخانه ای به جای ۸۰ هزار هکتار کشت در سطح باز سبزی و صیفی در یک  برنامه ده ساله می باشد و همچنین توسعه آبیاری تحت فشار در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در مدت۵ سال آینده ، همچنین انتقال کشت های بهاره به پاییزه از جمله چغندر قند به شکلی که  به عنوان مثال در سال زراعی جاری بیش از 1300هکتار در شهرستان های جنوبی کشت چغندرقند داشتیه ایم. وی  افزود: افزایش سطح زیر کشت  گیاهان کم آب بر مثل گلرنگ  و توسعه کشت گیاهان دیگری مانند کینوآ  و گیاهان دارویی کم آب بر نیز مورد توجه می باشد.

این مقام مسئول افزود: طرح پایلوت پوشش های توری محافظتی به صورت خودجوش توسط باغداران انجام شده  است که کمک عمده ای در جهت کاهش مصرف آب در باغات داشته است  و با توجه به اهمیت مرکبات در مناطق مرکبات خیز استان فارس  و شرایط اقلیمی این مناطق ، اجرای پوشش حفاظتی در باغات مرکبات حائز اهمیت می باشد و البته از مهمترین  دلایل احداث پوشش در باغات مرکبات جلوگیری از سرمازدگی، محافظت در مقابل تگرگ، کاهش شدت دما و تشعشع خورشید، کم کردن اثر شدت وزش بادهای گرم و باران های سیل آسا، کنترل جمعیت و خسارت آفات و بیماریها، علف های هرز و جلوگیری از آفتاب سوختگی، کمک به رشد رویشی و جوانه زنی مناسب، جلوگیری از تبخیر و تعریق زیاد ازسطح درختان، کاهش مصرف آب 30 تا 40 درصدی ، جلوگیری تبخیر از سطح زمین و پوشش گیاه می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین بیان داشت در کشاورزی با نگاه کلان و  مدیریت نهاده ها  علاوه بر اجرای شیوه های نوین آبیاری، استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی و انجام کشاورزی حفاظتی، استفاده از مکانیزاسیون باغی به دنبال دستیابی به کشاورزی پایدار هستیم و نیز  در جهت ارتقاء سطح علمی بهره برداران کشاورزی و آموزش به آن ها هر متخصصی از هر جای کشور و یا دنیا نیاز باشد، دعوت می شود، او همچنین از  باغدارانی که آموزش دیده اند خواست که به عنوان مروج در منطقه خود باشند.

وی  در ادامه خاطر نشان کرد با توجه به نیاز استان به توسعه تهاجمی پوشش حفاظتی در باغات، تسهیلات با بهره مناسب در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و نظر به تفویض اختیار رییس سازمان به مدیریت شهرستان ها پروانه تاسیس و بهره برداری این واحدها متناسب با طرح تسهیلات مربوطه بدون محدودیت در اختیار بهره برداران  قرار می گیرد.

گفتنی است در این همایش که  بیش از ۲۰۰ نفر شرکت کننده اعم  از مدیران ستادی و شهرستان ها، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی استان فارس، باغداران، اتحادیه تعاونی باغداران و گلخانه داران این استان حضور داشتند؛

پایان بخش این همایش سخنان حسن پور مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و جوزف نتی کارشناس شرکت Arrgoni از کشور ایتالیایی بودند که مطالب مفیدی را به شرکت کنندگان آموزش دادند.