معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح تولید محصول گواهی شده و استاندارد به مدت چهارسال، برای دو میلیون و 400 هزارتن محصولات کشاورزی در سطح 80 هزار هکتار این استان اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد محصولات کشاورزی این استان به صورت بالقوه پتانسیل دریافت گواهی استاندارد را دارند، تصریح کرد: در فاز اول طرح تولید محصول گواهی شده و استاندارد؛ خیار و گوجه فرنگی گلخانه ای و مزرعه ای، سیب زمینی، پیاز، پرتقال و سیب درختی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل استاندارد و شهرداری شیراز با سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همکاری می کنند، افزود: مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضاییه و تشکل های کشاورزی بخش خصوصی در اجرای این امر ضروری است.

پژمان، هدف از اجرای "طرح تولید محصول گواهی شده و استاندارد" را ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و در نهایت ارتقای سلامت و بهداشت جامعه و کاهش نگرانی مردم در مورد کیفیت و سلامت محصولات تولیدی در استان فارس دانست.

این مقام مسئول اظهار کرد: ترغیب بخش خصوصی به ورود به زنجیره تولید، فرآوری، برند سازی و عرضه محصولات گواهی شده از دیگر اهداف اجرای این طرح است که علاوه بر کاهش هزینه های تولید کنندگان و مصرف کنندگان در ایجاد اشتغال به ویژه برای کارشناسان  بخش کشاورزی موثر است.

به گفته وی؛ در این طرح سازمان میادین شهرداری با قرار دادن غرفه هایی در نقاط مختلف شهر شیراز به عرضه مستقیم محصولات گواهی شده و استاندارد کمک خواهد کرد و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی استان فارس و قوه قضائیه با کارگروه نظارت بر فروشگاه های عرضه کننده کود و سموم کشاورزی این استان همکاری خواهند کرد.

توانمندی های استان فارس در تولید محصول گواهی شده و استاندارد

پژمان؛ فعالیت 18 آزمایشگاه آنالیز آب و خاک، یک صد کلینک گیاه پزشکی، ده انسکتاریوم پرورش حشرات مفید، چهار آزمایشگاه آنالیز سموم و یک صد ایستگاه پیش آگاهی و هواشناسی از پتانسیل های استان فارس در تولید محصول گواهی شده و استاندارد برشمرد.

وی از دیگر توانمندی های استان فارس در این زمینه به حضور مربیان آموزش دیده در بخش دولتی و خصوصی در قالب مدیران کنترل کیفی اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه اجرایی حاوی فرآیندها و دستورالعمل های تولید محصول گواهی شده، وجود سایت الکترونیکی برای ثبت نام متقاضیان تولید این نوع محصول و فعالیت شرکت های نمونه برداری و بازرسی از دیگر امکانات مثبت موجود در این استان است.

ارائه بسته تشویقی به تولید محصول گواهی شده کمک می کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مهم ترین چالش های تولید محصول گواهی شده را کمبود نیروی آموزش دیده به منظور تعلیم دادن به کشاورزان و  نظارت بر طرح، کمبود دستگاه تست سریع باقیمانده آلاینده ها در محصولات کشاورزی در مزرعه، کمبود اعتبارات اجرای طرح، بالابودن هزینه آزمایش های آب و خاک و باقیمانده سموم،  استقبال کم کشاورزان به دلیل عدم تفاوت قیمت محصول گواهی شده و معمولی نام برد.

پژمان تصریح کرد: به منظور حل مشکلات مذکور، ارائه بسته تشویقی توسط دستگاه های مسئول، تخصیص یارانه به مواد بیولوژیک و غیر شیمیایی مورد استفاده در طرح، حذف واسطه های عرضه کننده محصول از طریق اختصاص غرفه توسط شهرداری به منظورعرضه محصول پیشنهاد شده است.

وی افزود: قرار است موارد مذکور در قالب تفاهم نامه بین دستگاه ها  با نظارت  شورای سلامت استان عملیاتی شود.

بیش از ۶۰ نفر مدیر کنترل فنی در فارس آموزش دیدند

پژمان ابراز کرد: کارگاه آموزشی دوروزه با هدف تربیت مربیان و مدیران کنترل کیفی طرح تولید محصولات گواهی شده و استاندارد برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی مذکور با حضور بیش از ۶۰  نفر از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد، افزود: مبانی کلی و الزامات قانونی، فنی و اخلاقی طرح تولید محصول گواهی شده و معرفی انواع مواد آلاینده محصولات کشاورزی از مباحث مطرح شده در این کلاس بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در فصل زمستان سال جاری کشاورزان متقاضی تولید محصول گواهی شده و استاندارد آموزش خواهند دید.