پرورش دهنده ماهی زینتی از شیراز در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی منتخب و معرفی شد . 

الهام ورزندیان مدیر مزرعه تولید و پرورش ماهیان زینتی در شیراز، دارای مدرک کارشناس ارشد بیوتکنولوژی کشاورزی است، وی در گفتگو به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی در استان فارس از دلایل موفقیت و چالش های حرفه خود سخن می گوید :   

زمینه های فعالیت شما چیست ؟ 

مزرعه ماهیان زینتی نمونه ملی با ظرفیت تولید بیش از پنج میلیون قطعه و با تنوع بیش از 50 گونه ماهی زینتی در سال در حال فعالیت است، همچنین در زمینه تولید گیاهان آبزی و غذای زنده آبزیان زینتی فعالیت می کنیم.

اشتغال زایی مجموعه به شرط استفاده از تمام ظرفیت ها بیش از 30 نفر است و ماهیان زینتی و گیاهان آبزی تولیدی به کشورهای عراق، ترکیه و کویت صادر می شود.

 

چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید ؟

از سال 1379 شروع به کار کردم  ولی آغاز به کار رسمی من از سال 1381 بود که با خرید قطعه زمینی به مساحت 7000 متر مربع و به مبلغ هجده میلیون تومان به صورت قسطی که مزرعه کنونی در آن مستقر است کار خود را آغاز کردم و هم اکنون در استان تهران و گیلان نیز فعالیت می کنم.

 

علت برگزیده شدن شما به عنوان نمونه ملی چیست ؟ 

تنوع در تکثیر وپرورش ماهیان زینتی، نوآوری در پرورش ماهیان زینتی، بهره وری در مصرف آب، صادرات ماهیان زینتی به چند کشور و استفاده از انرژی های نو (خورشیدی) به منظور تامین گرمایش سالن در پرورش ماهیان زینتی از شاخص های انتخاب مجموعه ما به عنوان نمونه ملی بود.

همکاری مستمر با دانشگاه ها به منظور بازدیدهای علمی و همکاری در پروژه های دانشجویی، همکاری با مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و تلاش برای تولید گونه های خاص مانند آروانا  از فعالیت های شاخص مزرعه تولید و پرورش ماهیان زینتی است.

 

با توجه به کمبود منابع آب در کشور، چه راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب به کار گرفته اید؟

با سیستم فیلتراسیون مناسب و چرخش آب در سیستم  استفاده بهینه از آب صورت گرفت که این امر از دلایل برتر شدن مجموعه ما بود.

 

 

هدف شما از رفتن به سمت این فعالیت چه بود ؟

در ابتدا به دلیل علاقه شخصی به سمت این رشته جذب شدم اما بعد از مدتی بیشترین انگیزه من  اشتغال زایی و کارآفرینی بوده و هست ضمن اینکه بسیار علاقه مند به کمک درتوسعه صنعت آکواریوم در ایران بودم و تلاش های اینجانب و سایر همکاران باعث شده که امروز صنعت آکواریوم در ایران کاملا قابل رقابت با سایر کشورها باشد. 

اگر چه در طی این سال ها مشکلات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته و در پیش روداریم، اما عشق به تولید و حفظ فضای کسب و کار در صنعت آکواریوم باعث شده تا بتوانیم مشکلات و محدودیت ها را پشت سر گذاشته و بعضا به فرصت تبدیل کنیم.

در همین راستا همواره تلاش کردیم تا اهداف و چشم اندازهایمان را برای ارگان های دولتی نیز باور پذیر کنیم تا بتوانیم جایگاه حقیقی صنعت آکواریم در ایران را تثبیت کنیم.

 

آیا از تسهیلات دولتی هم استفاده کرده اید ؟ 

خیر از هیچگونه تسهیلات دولتی تا به امروز استفاده نکرده ایم . 

با چه مشکلاتی روبرو بودید ویا احیانا" هنوز روبرو هستید؟ 

ما همواره به عنوان یک صنعت نوپا با مشکلات ریز و درشتی از قبیل دشواری در صدور مجوزهای لازم، کمبود برخی از تکنولوژی ها، عدم همکاری مناسب یا به موقع برخی ادارات دولتی روبرو هستیم اما آنچه بیش از هرچیز موجودیت و انگیزه های تولید کنندگان دراین بخش را تهدید می کند، عدم ثبات بازارو نوسانات آن است.  

نقطه عطف فعالیت شما از نظر خودتان چیست ؟ 

پس از رکودی که بازار آکواریوم و ماهیان زینتی از سال 1390 دچار آن شد ما را برآن داشت تا با ایجاد تصویر جدیدی از آکواریوم به رونق این بازار کمک کنیم از این رو از سال 1393 اقدام به تحقیق در مورد گیاهان آبزی کردم چراکه گیاهان آبزی تا به آن روز جایگاه ویژه و شناخته شده ای در بازار و در میان علاقه مندان به آکواریوم نداشت.

بنابراین گیاهان آبزی را تولید کردیم و در این راستا از تکنولوژی کشت بافت (کشت در آزمایشگاه ) بهره بردیم و موفق شدیم ظرف پنج سال،  250 گونه گیاه آبزی و تراریومی به بازار ایران معرفی و عرضه کنیم که همین امرباعث ایجاد تنوع و تصویر جدیدی در صنعت آکواریوم شد.

با تاثیر تحریم ها بر صنعت آکواریوم چطور کنار آمدید ؟ 

برای اینکه بتوانیم تحریم ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم علاوه بر آنکه باید عاشق تولید و کار بود، باید در چند رشته مرتبط فعالیت کرد تا  بدین وسیله بتوانیم کمبودهارا پوشش دهیم.

البته بعضی مواقع تحریم ها به مرور به فرصت هایی تبدیل می شود به عنوان مثال با افزایش ارزش دلار بیش از 80 درصد ماهیانی که در گذشته وارد کشور می شد امروز در کشور تولید می شود تاجایی که می توان ادعا کرد بازار آکواریوم ایران از لحاظ کمی نیازی به واردات ماهی ندارد اما از لحاظ کیفی و تنوع گونه ای جای پیشرفت دارد.

سخن آخر:

از همسرم آقای محمدرضا جمشیدیان طهرانی بابت حمایت ها و سرمایه گذاری مادی و معنوی تشکر می کنم ضمن اینکه وی از سال 1386 از شغل دولتی خود (مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما) کناره گیری کرده و با حضور 100 درصدی در مجموعه های تهران و گیلان نقش موثری در فعالیت ها و پیشرفت های این مجموعه داشته است. همچنین از خانواده و به طور خاص مادرم بسیار سپاسگزارم چرا که همواره مشغله کاری و دوری ها را تحمل کرده اند و در هر زمان نیاز، در کنار من حاضر بوده اند.